Alumni: Tineke Bakker van Boeing

Als jong meisje zat Tineke Bakker – Van der Veen op een kleedje langs de landingsbaan vliegtuigen te spotten. Ze is nu directeur Benelux en Nordics bij Boeing.

• Naam: Tineke Bakker – Van der Veen
  • Woonplaats: Leiderdorp
  • Burgerlijke staat: Getrouwd, twee kinderen
  • Opleiding: Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
  • Studievereniging: VSV Leonardo da Vinci

Het waren niet alleen de zondagmiddagen bij Schiphol waardoor Tineke Bakker – Van der Veen een passie ontwikkelde voor techniek. “Mijn ouders namen de tijd om ons in aanraking te laten komen met techniek. Mijn vader was loodgieter en leerde me een band verwisselen.” Ze twijfelde tussen werktuigbouwkunde en luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, maar voor het laatste. “Het is uitdagender om vijfhonderd man veilig de lucht in te brengen.”

Na haar bachelor ging ze voltijds aan de slag bij Rolls-Royce in het Engelse Derby. Eens in de zes weken vloog ze terug om haar master af te ronden. In 2005 studeerde ze af op het optimaliseren van het slijpen van turbinebladen. Ze ging als trainee verder bij verschillende divisies en locaties van Rolls-Royce en leerde er haar Nederlandse man kennen. “Een werktuigbouwkundige uit Delft!” Ze verhuisden voor een promotie naar Glasgow en besloten om na afloop van zijn project een gezin in Nederland te starten.

‘Je komt steeds dichter bij waar keuzes worden gemaakt’

In 2007 werd ze productiemanager bij Heineken, waar ze veel leerde over marketing maar ook met de dag zieker werd. Ze bleek een glutenintolerantie te hebben en keerde terug naar de luchtvaart. Bij Fokker Services werd ze verantwoordelijk voor alle motoren. Management trekt haar. “Je komt steeds dichter bij waar keuzes worden gemaakt.” Ze haalde haar Business Degree op Nyenrode Business Universiteit en stapte in 2013 over naar de ruimtevaart.

Bij Airbus Defence and Space in Leiden was ze projectmanager voor de bouw van de Tropomi, het weerinstrument dat ook het gat in de ozonlaag nauwkeurig kan meten. Fokker – nu GKN – vroeg haar in 2015 programmadirecteur te worden voor de Gulfstream. “De rompdelen, de staart, vloerdelen en deuren voor het landingsgestel voor deze vliegtuigen worden allemaal in Nederland gemaakt”, zegt ze met gepaste trots.

Het bleef niet onopgemerkt: twee jaar later vroeg Boeing haar directeur Benelux en Nordics te worden. Ze is er verantwoordelijk voor ondersteuning van de Navo en de vloot op Schiphol, de plek waar ze ooit vliegtuigen spotte. “Ik ben nu de enige ingenieur en vrouw binnen het Europese team van Boeing International. Mijn technische achtergrond maakt een groot verschil als ik bijvoorbeeld een klantrapportage krijg: ik snap de data erachter.”

Een van haar passies is Boeing Global Engagement: het stimuleren van de jeugd om te kiezen voor techniek. Boeing doet dat door te laten zien hoe leuk techniek is, precies zoals de liefde voor het vak ooit bij haar begon.

Dit artikel verscheen in de oktobereditie 2018 van Delft Integraal, het alumnimagazine van de TU Delft. Download hier de pdf naar het oktobernummer.

• Lees de tips van Tineke Bakker aan de TU Delft om meer vrouwelijke studenten te trekken
Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl