Hoe je tieners enthousiast maakt voor luchtvaart

Boeing verwacht een groot tekort aan piloten, ingenieurs en luchtvaarttechnici. Om kinderen enthousiast te maken voor de luchtvaartindustrie lanceerde het bedrijf deze week samen met de TU Delft de Mobile Newton Flight Academy.

Zelf sturen is natuurlijk het leukst. (Foto's Connie van Uffelen)

Wereldwijd verwacht Boeing in 2036 een tekort van 237 duizend piloten, 648 duizend nieuwe onderhoudstechnici en 839 duizend cabinepersoneelsleden. Hoogste tijd dus om jongeren kennis te laten maken met de luchtvaartindustrie. Dat is precies wat de Newton Flight Academy doet: kinderen van basis- en middelbare scholen leren in een eendaagse workshop hoe belangrijk vakken als wiskunde, aerodynamica en natuurkunde zijn tijdens een vlucht met een vliegtuig.

Newton International en Boeing introduceerden in 2016 de Newton Flight Academy in Noorwegen, waar de workshops nu op 35 vaste locaties worden gegeven. Om ook elders in Europa kinderen te enthousiasmeren, zijn er nu mobiele versies ontwikkeld. Boeing selecteerde Nederland als eerste land om deze mobiele versies te lanceren, en wel in Delft.

Tussen 22 mei en 25 mei bezoeken zo’n honderd kinderen tussen de tien en veertien jaar oud de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Woensdag was het de beurt aan twintig hoogbegaafde leerlingen uit groep 7 en 8 van de Leidse Anne Frank School. Zij kregen van docenten van de Flight Academy de basisprincipes van het vliegen uitgelegd voor een gesimuleerde reddings- en observatiemissie in Noorwegen.

De tieners leerden onder meer hoe een kompas werkt, wat knopen zijn (een zeemijl ofwel 1,852 kilometer per uur) en hoe een lineaal met gradenboog werkt. Ze gingen in kleine groepjes aan de slag met plattegronden om de koers van hun route in graden te kunnen meten en berekenden onder meer de gemiddelde snelheid en de feitelijke vluchttijd.

Anneroos Vernhout (10) en Noor Riedijk (10) hadden er geen moeite mee. “Dit is leuk”, zei Anneroos. “Ik houd van rekenen.” Het vak piloot trekt haar echter niet. “Ik wil dierenarts worden.” Noor weet nog niet of ze iets met vliegtuigen wil doen.

Anneroos Vernhout (links) en Noor Riedijk krijgen uitleg van Newton Flight Academy docent Ingvill Berg.

De leerlingen konden in vliegsimulatoren controleren of hun berekeningen klopten. Als klap op de vuurpijl mochten ze een kijkje nemen bij de grote vluchtsimulator Simona, waar op dat moment onderzoek werd gedaan om piloten beter op te leiden. De kinderen keken hun ogen uit.

Op het scherm zagen de kinderen hoe de piloot het er afbracht in de vluchtsimulator Simona.
Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl