‘Alcohol schenken is soms bijna gelijk aan doodslag’

Straks worden ze weer dronken, de feuten. Hij houdt zijn hart vast. Nico van der Lely van de alcoholpoli van het Reinier de Graaf Gasthuis, geeft voorlichting tijdens de OWee.

Nico van der Lely: 'Als je heel dronken bent kun je stikken in je eigen braaksel.' (Foto: Reinier de Graaf Gasthuis)

Het is een bekend tafereel; studenten die lallend door de stad banjeren. Zondag begint de kennismakingsweek OWee, en ook erna tijdens de ontgroeningsperiodes bij de studentenverenigingen, zullen jonge ingenieurs weer de nodige drank achterover gieten. Alcoholconsumptie is niet zo onschuldig als veel studenten denken, waarschuwt Nico van der Lely. Hij doet mee aan een bewustwordingscampagne, geïnitieerd door de studentenorganisatie van het Rode Kruis en ondersteund door vijf grote Delftse studentenverenigingen die een intentieverklaring hebben getekend om drankmisbruik tegen te gaan.

Wat is het probleem?
“Vroeger leerde je tijdens de OWee de stad kennen. Dat is nu anders, de OWee is vooral een zuipfeest geworden. Alcoholpromillages van 2,5 zijn niet ongewoon. We zien soms jongeren binnenkomen met zelfs meer alcohol in hun bloed. Neem die jongen vorig jaar op de poli, een negentienjarige mijnbouwstudent, met een promillage van 2,8. Alleen maar bier had hij gedronken, vertelde hij. Ik zei, ‘dat kan niet, met bier lukt je dat niet’. Hij herinnerde zich vaag dat hij dronken in een sociëteit op de vloer lag en dat ze hem jenever hadden gegeven in plaats van water. Het schenken van alcohol is soms de facto bijna gelijk aan doodslag. Als je zo dronken bent, kun je stuiptrekkingen krijgen en braken tegelijk, waardoor je kunt stikken in je eigen kots. Of je gaat dronken de stad in en belandt in de gracht. Je weet dan niet meer wat boven en onder is.”

En naast de medische risico’s?
“De TU is het ook helemaal zat. De samenleving verandert. De universiteit wordt steeds internationaler. Studenten uit moslimlanden staan versteld. Zij denken ‘wat gebeurt hier?’ En dan is er nog de materiële schade. Je moet niet weten hoeveel verkeersborden er verdwijnen tijdens de OWee. De kosten zijn enorm. En wij maar praten over de brievenbussen die dichtgeplakt moeten worden tijdens oud en nieuw. Iedereen is nu gemotiveerd om hier iets aan te doen. Ook studenten realiseren zich dat er iets moet veranderen.”

En dus gaat u voorlichting geven?
“We werken volgens een drietrapsraket. Mensen van het OWee-bestuur zijn al bij mij op de poli geweest voor voorlichting, evenals een twintigtal leden van de studentenverenigingen die de intentieverklaring hebben ondertekend. (De ondertekenaars zijn: Roeivereniging Proteus, Delftsch Studenten Corps, Virgiel, St. Jansbrug en de Delftsche Studenten Bond, red.). De tweede stap is dat bij alle verenigingen iemand wordt aangesteld in het bestuur die zich ontfermt over alcohol gerelateerde zaken. Nu heb je voorzitter, penningmeester, secretaris. Daar moet dus een nieuwe bestuursfunctie bijkomen: ‘alcohol’. En we gaan voorlichting geven tijdens de OWee. Ik leg uit wat alcohol doet met het brein en hoe hersenen zich normaal gesproken ontwikkelen tot de leeftijd van 23. En ik vertel wat ik allemaal zie in ziekenhuizen.”

Als je naar de statistieken kijkt is er niet alleen maar slecht nieuws. Het aantal tieners onder de achttien in Nederland dat door alcohol in het ziekenhuis belandt lijkt na jaren van sterke toename te stabiliseren.
“We zien een kentering. Tien jaar geleden werden de zoete drankjes met bijvoorbeeld Goldstrike en Petrikov populair bij jonge kinderen. We zagen een enorme toename van ziekenhuisopnames. Veel ouders pikken het niet meer dat hun kinderen drinken. Er is ook veel meer voorlichting op scholen. Kinderen van dertien of veertien jaar oud hebben nu veel minder ervaring met alcohol dan leeftijdgenoten tien jaar geleden hadden. Maar wat we nu zien is dat die zoete drankjes onder studenten populair worden. Tien jaar geleden dronken studenten alleen bier. Met bier haal je nooit extreem hoge promillages. Voor je het weet sta je drie kwartier in de hoek te plassen. Die zoete troep, die is pas gevaarlijk.”

Maar studenten zijn toch niet gek, die weten dit toch wel?
“Er is best veel onwetendheid. De voorlichtingsbijeenkomsten met de besturen die we tot nu toe hadden, leidden tot interessante discussies. Zullen we meteen effect zien? Dat weet ik niet. Ook dat zullen we onderzoeken. We gaan vanaf dit jaar nauwkeurig bijhouden wie die jongeren zijn die met alcoholvergiftiging in het ziekenhuis terechtkomen. Zijn het studenten? Wanneer hebben ze precies gedronken en wat zijn de promillages? We beginnen nu met deze studie naar alcohol en studenten in Delft. Het plan is om het onderzoek de komende jaren uit te breiden zodat we een dekkend netwerk krijgen voor heel Nederland. We moeten dit werk tien jaar lang stug volhouden en dan komt het goed. We zien het aantal ziekenhuisopnamen van kinderen al stabiliseren. Dat is een goed teken. Bij roken duurde het zestig jaar voordat er een attitudeverandering ontstond.”

• Lees hier meer over de strijd van studenten tegen drankmisbruik.
Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl