Delftse studentenverenigingen willen drankmisbruik aanpakken

Vijf grote Delftse studentenverenigingen hebben een intentieverklaring getekend om drankmisbruik tegen te gaan. “Met voorlichting over alcoholgebruik heb je al een goede eerste slag gemaakt”, zegt Tom van Woudenberg van roeivereniging Proteus-Eretes.

Tom van Woudenberg: "Het gaat ons om het welzijn van studenten." (Foto: Connie van Uffelen)

Wat is het plan?

“Alcohol wordt af en toe niet goed gebruikt: jongeren drinken overmatig of minderjarigen drinken alcohol. Het plan is om dit aan te pakken door betere voorlichting aan studentenorganisaties en dan vooral aan het bestuur en de barcommissies, maar ook aan mentoren tijdens de introductieweken en de leden zodat die zich bewust zijn van de risico’s.”

Met wie gaan jullie dat doen?

“Met het Delftsch Studenten Corps, Virgiel, St. Jansbrug en de Delftsche Studenten Bond. Het initiatief is genomen door de studentenorganisatie van het Rode Kruis Delft en we werken samen met de gemeente, dokter Nico van der Lely van de alcoholpoli en van de Stichting Jeugd en Alcohol, en de TU Delft. Het OWee-bestuur organiseert de ontvangstweek waarin het vaak de eerste keer is dat veel studenten in aanraking komen met feestjes en alcohol. Als ze dan voorgelicht worden over alcoholgebruik, heb je al een goede eerste slag gemaakt.”

Wat gaan jullie als vereniging doen?

“In onze introductieweken is er een dag waarin nieuwe leden voorlichting krijgen van dokter Van der Lely over de gevaren van alcohol. Ook komt voorlichting voor onze bestuurders, omdat het bestuur elk jaar wisselt. In het najaar zal er een groot symposium zijn vanuit het Rode Kruis voor iedereen die iets te maken heeft met het schenken van alcohol.”

Betekent dit dat jullie minder alcohol gaan schenken?

“Dat niet direct, uiteindelijk blijven we een studentenvereniging met feestjes. Af en toe een biertje drinken hoort bij een studentenvereniging. Bij ons ligt de focus op het roeien en zeker onze toproeiers drinken geen alcohol tijdens het seizoen, maar deze problemen leven ook bij ons. Het gaat ons om het welzijn van studenten. Uiteindelijk blijft het de keuze van de student zelf. Feestjes blijven gewoon leuk, net als biertjes drinken. Het is aan de student zelf om daarin een verantwoorde keus te maken.”

Wat gaan jullie doen als jullie zien dat iemand teveel drinkt?

“Daar zijn de normale afspraken voor: ervoor zorgen dat die persoon dan een keer water krijgt of naar huis wordt gestuurd. Bij ons als sportvereniging komt dat in principe niet zo vaak voor, maar juist omdat sporters gezond willen zijn hebben we ons aangesloten bij deze intentieverklaring. Wij vinden dat belangrijk.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl