Afstand niet verplicht in Delftse studentenhuizen

De gemeente Delft vandaag bekendgemaakt studentenhuizen als huishouden te beschouwen. Huisgenoten hoeven daardoor niet binnenshuis anderhalve meter afstand te houden.

Deze huisgenoten hoeven van de gemeente Delft niet langer anderhalve meter afstand te houden. (Foto: Roos van Tongeren)

Nies in je mouw, ga niet onnodig de deur uit en houdt anderhalve meter afstand van elkaar. Iedereen kan de door de overheid uitgegeven richtlijnen inmiddels dromen. Leden van hetzelfde huishouden of gezin vallen niet onder de anderhalve meter-regel. Zij zitten immers al dicht op elkaar, redeneert de overheid. Maar worden studentenhuizen, waar doorgaans meer mensen dezelfde keuken en douche gebruiken, ook aangemerkt als huishouden? Over deze vraag is afgelopen week in meerdere steden verwarring en onrust ontstaan.

Zeventien boetes
Steden houden er namelijk ieder hun eigen beleid op na. In Amstelveen deelde de politie bijvoorbeeld flinke boetes uit aan zeventien studenten omdat zij samen buiten zaten. En in Utrecht haalde de politie meerdere keren groepjes studenten uit elkaar toen ze op het grasveld naast hun studentencomplex zaten. In Groningen hebben politieagenten zelfs aan alle bewoners van een studentenhuis verteld dat zij een boete van 390 euro riskeerden als ze geen afstand zouden houden in hun woonkamer.

Volgens de Utrechtse politieke partij Student & Starter ging het uit elkaar halen van studenten steeds gepaard met de boodschap dat studenten geen huishouden vormen. De politie in Amstelveen twitterde, op basis van een plaatselijke noodverordening, studentenhuizen ook niet als huishouden te beschouwen

anderhalve_meter_amstelveen.png

In Delft is een soortgelijke noodverordening van de Veiligheidsregio Haaglanden van kracht: de beschrijving die van huishoudens wordt gegeven, sluit studentenhuizen uit. Toch heeft de gemeente Delft besloten om hierop een uitzondering te maken door studentenhuizen binnenshuis wel als huishouden te beschouwen. Tuin, balkon en dakterras vallen hier ook onder. “Heel fijn dat er nu duidelijkheid is voor studenten”, zegt Ida de Boer, raadslid van Stip Delft. “En zo blijft het voor de politie ook handhaafbaar.”

Alleen boetes bij excessen
Er zit wel een addertje onder het gras: buitenshuis moeten studenten in groepen van meer dan twee zich wél aan de afstandsregel houden. In Delft handhaaft de politie de anderhalve meter-regel rondom studentenhuizen vooral bij excessen. “Dus vooral bij feestjes of georganiseerde bijeenkomsten”, zegt politiewoordvoerder Dick Goijert. Tot nu toe zijn studenten in Delft dan ook niet beboet. “Althans, niet voor zover ik weet”, aldus Goijert.

anderhalve_meter_STIP.png

Delft is een van de weinige steden die duidelijkheid heeft gegeven over studentenhuizen. Meerdere lokale politieke partijen en studentenbonden hebben de overheid inmiddels opgeroepen om met een landelijke richtlijn te komen. “Want nu is het aan de gemeentes zelf om te bepalen hoe zij met de regels omgaan. Hierdoor ontstaan ongelijke situaties, waarbij studenten in de ene gemeente wel samen in een keuken mogen koken en in de andere niet”, zegt voorzitter Emma Hilde Fuchs van de Amsterdamse studentenunie ASVA tegen het Hoger Onderwijs Persbureau.

(HOP, Evelien Flink / Delta, Annebelle de Bruijn)

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl