Hoe corona-proof is jouw studentenhuis?

Huisfeestjes zijn nu geen goed idee en ook kun je beter niet met zijn vijven op de bank een film kijken. Maar hoe doe je dat als je met 21 mensen in een studentenhuis woont?

Kun je in een studentenhuis anderhalve meter afstand van elkaar houden? (Foto: Roos van Tongeren)

Rector Carel Stolker van de Universiteit Leiden twitterde een dringende oproep aan alle studenten: organiseer geen huisfeesten en mijd de kroegen. Zijn bericht ging nog net niet viral, maar maakte wel iets los. Het werd 275 keer geretweet.

Zijn oproep raakt aan de angst dat jongeren onverschillig zijn over het virus: ze lijken minder risico te lopen. Het probleem is dat ze het virus wel kunnen doorgeven aan anderen. Bovendien blijken jongeren toch minder onkwetsbaar dan gedacht.

In het Bolkhuis, het studentenhuis achter gezelligheidsvereniging De Bolk, hanteren de bewoners de voorgeschreven maatregelen, voor zover dat gaat. “Afgelopen woensdag bespraken we bij de koffie wat we als huis moeten doen”, vertelt bewoner Aron tijdens het zoveelste koffierondje van de dag, waar zeven huisgenoten op af zijn gekomen. “We volgen de voorschriften, zoals je handen wassen en in je elleboog hoesten. Maar anderhalve meter afstand houden? We delen drie wc’s en drie keukens met 21 mensen. Dat kan gewoon niet.”

Bolkhuis_(3)1200px.jpg

Zo moet het dus niet! (Foto: Roos van Tongeren)

Nadenken over gedrag
Gezondheidsinstituut RIVM heeft geen speciale corona-adviezen voor studentenhuizen, maar studenten moeten wel nadenken over hun gedrag. Even geen vergaderingen in je huis, geen verjaardag vieren, enzovoorts.

“Ze moeten niet met te veel mensen in de gemeenschappelijke ruimte zijn”, zegt woordvoerder Coen Berends van het RIVM. “En geen fysiek contact, voor zover dat te handhaven valt. Iedereen moet vooral op zijn eigen persoonlijke hygiëne letten.”

Bolkhuis_(2)1200px_0.jpg

Duwo wil keukens in grote studentenhuizen sluiten. (Foto: Roos van Tongeren)

Duwo, de grootste studentenhuisvester van Delft, wil grote gezamenlijke ruimtes sluiten. “Dat zijn niet de keukens in grote studentenhuizen, maar de gemeenschappelijke ruimtes in complexen waar veel eenpersoonswoningen zijn”, aldus een woordvoerder van Duwo. Daarnaast heeft Duwo voorschriften rondgestuurd en benadrukt om bij klachten de GGD te benaderen en daarna de verhuurder in te lichten. Zo kunnen zij ondersteunen waar mogelijk, als er bijvoorbeeld tijdelijk een andere woning nodig is.

Gezellig
Bij het Bolkhuis is het de afgelopen dagen best gezellig geworden. “Iedereen is thuis. Normaal eten we ’s avonds met zes personen, nu zijn dat er al dertien. We spelen met het hele huis games op een server en er heeft iemand taart gebakken.”

Bolkhuis_(6)1200px.jpg

“Als iemand boodschappen gaat doen, vraagt hij of er nog iemand wat nodig heeft. Dan hoeven de anderen niet naar buiten.” (Foto: Roos van Tongeren)

Het nieuws leeft onder de bewoners. “We letten beter op. Zo hebben we nu allemaal onze eigen mok, terwijl we eerst ook uit vieze kopjes dronken. We wassen vaker en langer onze handen, nu ook met zeep. Als iemand boodschappen gaat doen, vraagt hij of er nog iemand wat nodig heeft. Dan hoeven de anderen niet naar buiten.”

Maar is dat genoeg? Ze delen immers van alles met elkaar, maken ze zich geen zorgen? “Wel over mijn oma”, zegt huisgenoot Lotte. “Maar niet voor mezelf, ik denk niet dat je er zo snel dood aan gaat. En als één iemand het in dit huis krijgt, krijgen we het allemaal. Dat is al vaker gebeurd, bijvoorbeeld bij de buikgriep. Dan gaat het hard. Als we dan met zijn allen binnen blijven, verspreiden we het niet.” De paar huisgenoten die zich wel zorgen maakten zijn al naar hun ouders en blijven voorlopig daar.

Ouders
Terug naar je ouders, is dat wel zo’n goed idee? Dat is afhankelijk van hun gezondheid en leeftijd én de situatie in je studentenhuis. “Mijn ouders zitten dichter bij de risicogroep dan mijn huisgenoten”, concludeert bewoner Puck. “Ik blijf dus hier.”

En hoe ziet de situatie in het huis er over drie weken uit? “Dan zijn we elkaar óf helemaal zat, óf we gaan dingen ondernemen, zoals een Mario Karttoernooi. Wie weet!”

Wat kun je zelf doen?

• Nies en hoest in je elleboog.
  • Houd afstand en heb geen fysiek contact.
  • Let op de hygiëne: was vaker en beter je handen, was vaker kopjes en bestek af, verdubbel het schoonmaakrooster.
  • Laat één iemand alle boodschappen halen.
  • Zorg voor zo min mogelijk contact met andere studentenhuizen.
  • Organiseer niks met meerdere mensen, dus geen vergadering, verjaardag of filmavond, niet meer samen sporten of eten en geen instemmingen. Gebruik hiervoor digitale manieren.

Roos van Tongeren en HOP, Bas Belleman

Roos van Tongeren / Redacteur