Accu van zonnewagen eindelijk in Darwin

Het Nuon Solar Team kan opgelucht ademhalen. De accu van hun zonnewagen is na veel omzwervingen eindelijk aangekomen in Darwin.

De studenten van het zonnewagenteam waren uit wanhoop al aan het experimenteren geslagen met oude loodaccu’s uit auto’s. Hun speciale handgemaakte batterij stond eerst vast in Singapore en daarna bij de douane in Sydney. Een maand voor de start van de Bridgestone World Solar Challenge leek deelname van de Delftse zonnewagen Nuna 9 verre van zeker.

De accu stond dagen vast in Singapore omdat vliegtuigmaatschappijen hem wegens recente ongelukken met batterijen van telefoons niet durfden mee te nemen. De studenten hebben de accu uiteindelijk over de weg naar Kuala Lumpur getransporteerd, en vervolgens via de lucht naar Sydney. En daar liep het transport weer spaak. De vrachtwagen die de accu naar Darwin zou rijden begaf het in Sydney, nog voordat hij de douane gepasseerd was.

We gaan nu knetterhard werken

Na al het drama om de accu het land binnen te krijgen, proberen we al een week om de doos van Sydney naar Darwin te krijgen”, schrijven de studenten op hun laatste blog. Dat bericht eindigt vrij abrupt. De telefoon gaat. De accu is eindelijk in Darwin. “Kom de accu maar halen”, klinkt het. “Als we nou de komende twee dagen knetterhard gaan werken kunnen we vrijdag gewoon testen!”

Als de tests volgens plan verlopen kunnen de studenten zoals gepland op 8 oktober aan de start verschijnen van de Bridgestone World Solar Challenge. Hun voorgangers wonnen de race dwars door de Australische woestijn – van Darwin naar Adelaide – zes keer.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl