Deelname Delft aan zonnerace onzeker

Een zware tegenslag voor het Nuon Solar Team. De voor de zonnewagen handgemaakte accu staat vast in Singapore. De Delftse studenten laten het er niet bij zitten.

Nuna 8, de voorganger van de Nuna die over een maand aan de start moet verschijnen. (Foto: Nuon Solar Team)

Een maand voor de start van de Bridgestone World Solar Challenge is de deelname van de Delftse zonnewagen Nuna 9 onzeker. Het lukt de studenten maar niet om de accu naar Australië te krijgen. Het ding staat in Singapore en vliegtuigmaatschappijen daar zouden door recente ongelukken met batterijen van telefoons huiverig zijn om niet-standaard batterijen mee te nemen, ook al ze niet geladen zijn.  Dat schrijven de studenten van de zonnewagen op hun website.

De studenten zijn al met de Nuna 9 in Australië. Ze houden er ernstig rekening mee dat de accu daar niet op tijd voor de race zal zijn. Daarom zijn ze alvast begonnen met ‘plan B’. Het team gaat onderdelen bestellen in Japan om ter plekke en indien nodig een nieuwe batterij te kunnen bouwen.

‘We zoeken een andere route’

De studenten hopen desondanks dat ze de gestrande accu nog naar zich toe kunnen halen, al is het met kunst-en-vliegwerk. “We zoeken naar een andere route”, vertelt teamleider Sander Koot op zijn website. “Een mogelijkheid is over de weg naar Kuala Lumpur, dan via de lucht naar Sydney en over de weg naar Darwin. Ook in het gunstigste geval wordt dat spannend, aangezien we na aankomst nog veel testwerk moeten doen”.

Sowieso is niet aan de start verschijnen is ‘geen optie’ voor de studenten, wiens voorgangers de race zes keer wonnen ondanks tegenslagen. “Tijdens de World Solar Challenge van 2013 zorgden grote problemen met de wielophanging ervoor dat het team bijna niet aan de start verscheen; problemen die pas in de laatste week – met veel nachtwerk en collectieve inspanning – opgelost werden. Uiteindelijk won Nuna 7 de race.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl