Hoeveel windmolens per duurzaam vliegtuig?

 

Read in English

 

‘Duurzame luchtvaart’ gaat uit van emissieloos vliegen op waterstof opgewekt met groene stroom, bijvoorbeeld door windturbines. Hoeveel moderne offshore windturbines zijn er nodig om een passagiersvliegtuig van brandstof te voorzien?

 

Luchtvaartexpert Joris Melkert (Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) antwoordt op die vraag: “Op de site planestats.com vind je allerlei gegevens. Als ik als voorbeeld een Boeing 787-10 neem, de grootste versie van de Dreamliner, een type dat KLM ook vliegt, dan kun je wel wat afschatten. Die site vertelt dat dit type 1753 gallon kerosine per uur gebruikt. Gemiddeld vliegen de lange afstandsvliegtuigen 12,8 uur per dag. Dat is per jaar in energie dan: 1753 gallon per uur * 12,8 uur per dag * 365 dagen per jaar * 3,78 liter per gallon * 0,81 kg per liter kerosine * 43 megaJoule per kg kerosine = 1,078*10^15 J/jaar. Het rendement van de kerosine is ongeveer 35% bij gebruik in een straalmotor.

 

Opvallend genoeg is dat ook precies hetzelfde als elektrolyse gecombineerd met een brandstofcel. Een elektrolyser heeft een rendement van 70%, een brandstofcel 50%. De combinatie ervan is 70% * 50% = 35%. Dus is de energie van kerosine en elektriciteit rechtsreeks vergelijkbaar.

 

Stel de stroom komt van een moderne offshore windturbine met een vermogen van 15 MW en een capaciteitsfactor van 50% (volgens IEA). Die levert op jaarbasis: 15 MW * 50% * 3600 s/uur * 24 uur /dag * 365 dagen/jaar = 2,365*10^14 J/jaar.

 

Dat betekent dat er 1,078*10^15 / 2,365*10^14 = 4,55 windturbines nodig zijn voor één duurzame Dreamliner.”

 

 Het juiste antwoord is dus: 5 windturbines per vliegtuig.