Zzp’ers TU in problemen door coronacrisis

Het coronavirus treft niet alleen de gezondheid, maar ook de economie. Delta sprak met twee zzp’ers van de TU die nu thuis zitten zonder werk.

Foodtruckeigenaar Romy de Lizer: “Het is een enorme klap. Alles is afgelast.” (Foto: Robèrt Kroonen)

“Het is zo krom”, gaat ze verder. “We hadden laatst nog duizend mensen voor de truck. Het wordt net lekker weer. En nu worden zelfs boekingen van juni afgezegd.” Gelukkig blijft ze niet met veel voedsel zitten. “Toen het virus richting Europa ging, werden we voorzichtiger. We keken per dag wat we nodig hadden.”

FoodtruckmetKlantenTU.jpg

’t Je van het Loket in betere tijden. (Foto: Robèrt Kroonen)

Zangdocent bij X
Naast De Lizer zijn er natuurlijk veel meer zzp’ers die thuiszitten. Neem Jurith Schols, die twee dagen per week zangles geeft bij X en daarnaast les geeft op een basisschool. “Nu zit ik thuis met mijn drie kinderen van 8, 11 en 13. Dat is heel raar!”

“Ik ben de hele dag bezig met mijn kinderen”, vertelt Schols. “Mijn man werkt ook als zzp’er in de muziek, we zitten met vijf personen op elkaars lip. In de ochtend is het tijd voor huiswerk en in de middag doen we iets creatiefs, zoals handwerken of een brood bakken. En ’s avonds maken we met elkaar muziek. Het is heel knus, maar ik ben benieuwd hoe lang het leuk blijft.”

Alternatieven
Romy de Lizer heeft gekeken naar mogelijkheden om haar foodtruck te blijven gebruiken, maar zonder veel succes. “We kunnen wel bij een bos gaan staan, maar daar heb je geen stroom en geen water. Je mag niet zomaar ergens gaan staan, je hebt overal een vergunning voor nodig. En verder is het terecht dat iedereen thuis moet blijven. Als we allemaal tegelijk corona krijgen, gaan we tenonder.”

“Mijn man heeft laatst muziekles gegeven via Skype”, vertelt Schols. “Dat zou ik ook kunnen doen, al vraagt dat een heel andere manier van werken.” Op het instagramaccount van X werd woensdag al een stretchles gegeven. “Zoiets zouden wij ook kunnen doen.”

Overheidshulp
Afgelopen dinsdag werd bekend dat zzp’ers een financiële bijdrage kunnen krijgen van de overheid als ze in de problemen komen door de coronacrisis. “Na de eerdere uitspraken van Wiebes bij WNL (dat zzp’ers zelf voor het risico van geen vast dienstverband hebben gekozen, red.) hadden we daar niet meer op gerekend”, zegt Schols. “Het is fijn dat we iets krijgen, maar met drie kinderen is het niet genoeg om van rond te komen. Als dit lang gaat duren wordt het wel een ding. Toch maken we ons niet zoveel zorgen, we leven met de dag. We wilden in mei verbouwen, dat gaat niet meer door. Als het echt niet meer gaat hebben we nog heel lieve ouders, maar ik hoop echt dat we daar niet op moeten terugvallen.”

Ook De Lizer is blij met de overheidssteun. “Alle beetjes helpen. De gezonde ondernemingen zullen het wel uitzingen. We zijn best close met de andere foodtrucks op de TU, voor hen ben ik wel een beetje bang. Ik hoop dat ze genoeg buffer hebben. Onze buffer wordt ook kleiner, of gaat op. Dat is zuur. We spaarden voor een eigen restaurant of lunchroom, een strandtent in een warm land… niet om een coronacrisis te overleven!”

Zich vervelen, dat zal De Lizer niet snel doen. “Ik kan nu lekker mijn administratie bijwerken en klusjes doen die bleven liggen, maar dat ga ik ook niet drie maanden doen”, vertelt De Lizer. “Mijn partner en ik werkten in de zorg. We kunnen bijspringen waar het moet. Dat is wel vervelend, we zijn immers niet voor niks uit de zorg gegaan. Toch voelt het alsof je een militair uit dienst bent, en dat de oorlog uitbreekt. Dan blijf je ook niet thuis zitten.”

De TU Delft kijkt op dit moment naar oplossingen voor zzp’ers. Begin volgende week hoopt zij met een uitspraak te komen.

Roos van Tongeren / Redacteur