Zuiverende wind

Een boterzachte en onheldere harde knip. Dat vreest de TU bij de wet van minister Plasterk die de invoering van de harde knip moet regelen. Collegelid Paul Rullmann en directeur onderwijs en studentenzaken Anka Mulder schrijven dat in een brief op de website
Science Guide. De TU wil de harde knip volgend jaar voor alle studenten invoeren. Iedereen moet dan eerst zijn bachelor hebben afgerond alvorens aan de master te beginnen. De wet van Plasterk zou die harde eis onderuit kunnen halen door in de ogen van Rullmann en Mulder contraproductieve uitzonderingen te maken. De eerste uitzondering betreft die voor studenten met bestuurlijke functies. Dat betreft in Delft een kwart van de studenten. “Ook voor Nederlandse studenten moet het toch mogelijk zijn om bestuurswerk naast de studie in te plannen”, schrijven Rullmann en Mulder.

De windgedreven zuiveringsunit DWTW (Drinking with the Wind) onderging deze week in Rotterdam de laatste voorbereidingen voordat de installatie donderdag wordt overgedragen aan de gouverneur van de Timor Archipel in Indonesië. De installatie zal met windenergie maximaal vijfduizend liter drinkwater per dag winnen uit zeewater. Het bedrijf Hatenboer-Water rustte dit tweede prototype met een elektrische windturbine en accu’s uit. Het eerste door ir. Evgina Rabinovitch bij CiTG ontworpen prototype was nog puur mechanisch en is ingezet voor ontzilting in Curaçao. Vervolgonderzoek aan de TU is gericht op een grotere mechanische installatie, volgens hoogleraar gezondheidstechniek prof.ir. Hans van Dijk toch een mooier concept.

www.drinkingwiththewind.nl