Zuid-Afrikaans goud voor Nuna

Ondanks motorpech heeft het Nuon Solar Team zaterdag 4 oktober in Zuid-Afrika de Sasol Solar Challenge gewonnen.
Na acht dagen racen door het Zuid-Afrikaanse landschap is de hoofdprijs binnen voor de Delftse studenten van de

uonsolarteam.nl/”>Nuon Solar Team. Met hun zonnewagen Nuna7S reden ze 4227,8 kilometer. Dat is bijna 1500 kilometer meer dan de nummer twee, het Anadolu Solar Team uit Turkije.

Een enorme winst dus. Het zag er al dagen naar uit dat de Delftenaren zouden winnen. Toch werd het op de één na laatste dag erg spannend. De Nuna reed door een diepe greppel waardoor alle vier de wielkappen beschadigd raakten. Niet veel later, tijdens een mechanische check, bleek een van de twee motoren het niet meer te doen.

De studenten kregen deze motor op tijd weer aan de praat. De laatste racedag reed Nuna over steile bergen. Deze bergen waren juist de reden om Nuna7S met twee motoren uit te rusten. De extra motor zorgt voor het extra vereiste vermogen om te kunnen klimmen, en hij is nodig om te kunnen remmen tijdens het dalen.

Het Nuon Solar Team is bijna vijftien jaar geleden gestart met het bouwen van zonnewagens om daarmee mee te doen aan zonneraces, zoals de World Solar Challenge in Australië. Elke twee jaar werd een nieuwe zonnewagen gebouwd waarbij verbeterde en nieuwe technieken werden toegepast. In Australië heeft Nuna vijf maal goud gewonnen.

Dit jaar deed het team voor het eerst mee aan de Sasol zonnewagenrace in Zuid Afrika. “In Zuid-Afrika zijn de omstandigheden heel anders dan in Australië”, zegt teamleider Mark Hupkens. “Nuna heeft onstuimig weer zoals regen en storm doorstaan en reed probleemloos tussen het drukke verkeer op een vierbaans snelweg. Bovendien bevonden zich op de route steile bergpassen. Nuna is tot 1700 meter geklommen.” De bouw aan de opvolger, de Nuna8, die volgend jaar in Australië moet racen is inmiddels in volle gang.