​Zuid-Afrika krabbelt terug: toch visa voor studenten

Studenten jonger dan 25 jaar kunnen onder voorwaarden toch een stagevisum krijgen voor Zuid-Afrika. Eerder meldde de ambassade van het land nog dat buitenlandse studenten niet meer welkom waren.

Buitenlanders krijgen geen visum meer voor een stage in Zuid-Afrika, meldde de Zuid-Afrikaanse ambassade op 10 juli aan de Nederlandse internationaliseringsorganisatie Nuffic. Er werd te veel gefraudeerd met de visa. Maar krap twee weken later, op 23 juli, meldde het land dat het toch mogelijk blijft een stagevisum aan te vragen, zij het onder strenge voorwaarden.

Alleen studenten jonger dan 25 zijn nog welkom, en wie een stagevisum krijgt mag binnen twee jaar geen permanente verblijfsvergunning aanvragen. Verder moet de werkgever instaan voor de stagiair en moet hij melden als deze Zuid-Afrika niet op tijd verlaat.