Zorgen over het international office

Hoge werkdruk en frustratie. De medezeggenschap hoort ‘zorgelijke geluiden’ vanuit het Central International Office.
Die geluiden kwamen naar voren op een bijeenkomst die de onderdeelcommissie van de universiteitsdienst (odc UD) op 17 september organiseerde voor personeel van het Central International Office (CIO).

Volgens odc-lid Biemla Sewnandan waren de medewerkers ‘opgelucht hun verhaal kwijt te kunnen’, vertelde zij donderdag 24 september tijdens een overlegvergadering met UD-beheerder en collegelid Anka Mulder. Het CIO bestaat uit vier afdelingen die volgens Sewnandan functioneren als ‘vier eilandjes’. “Een bundeling van kennis is niet bereikt. En dat leidt tot frustratie.”

Daarnaast is er volgens de odc een hoge werkdruk. En dat niet alleen op de piekmomenten, als de meeste internationale studenten komen, maar het hele jaar door. Odc-voorzitter Stella Böger noemde het voorbeeld van een baliemedewerker die na lange uren werken zonder aflossing en eten onwel werd.

Anka Mulder zei het verhaal over het international office te herkennen en ‘heel serieus te nemen’. “Ik zie aan de ene kant verbetering: hr-processen voor internationale medewerkers zijn enorm ingekort. Tegelijk zien we dat het hartstikke moeilijk is om in de huidige constellatie verdere stappen te zetten.” Mulder wees op de groei van het aantal internationale studenten dat bij de TU aanklopt. Dat leidt volgens haar tot ‘een explosie van activiteiten’.

De UD-beheerder vertelde dat ze drie dingen wil uitzoeken. “We gaan kijken naar hoe het werk is georganiseerd en of de personele bezetting voldoende is. Daarnaast wil ik weten of je kunt voorspellen welke stromen er op je af komen.”

De odc is van plan dit najaar een advies uit te brengen over het CIO.