Zonneboot vanaf derde positie gestart

Op basis van de proloog en de sprint van zondag, start het Delftse zonnebootteam vandaag vanaf de derde positie. De route gaat van Leeuwarden naar Woudsend. De oversteek van het Slotermeer is vanwege de harde wind komen te vervallen.

Zondag waren Private Energy Solar Team, Andela Solar Team en Sinnekraft het meest succesvol. De Delftse studenten kampen nog met de gevolgen van een crash van vorige week waarbij de draagvleugel afbrak en de achterkant van de boot schade opliep. De studenten hebben de schade hersteld, maar de boot loopt nog niet optimaal.

“Tot ongeveer 20 km/u loopt ie nu al prima, maar voor hogere snelheden moeten we de juiste afstelling nog vinden,” zegt Roel Stein van het Delta Lloyd SolarBoat Team. “Het is een race tegen de klok, maar we hebben goede hoop.

De race loopt tot en met de finish in Leeuwarden op zaterdag 14 juli.

Voor het laatste nieuws zie de site van de Dong Energy Solar Challenge en/of die van het Delta Lloyd SolarBoat Team.