Opinie

Zonder overleef je ook wel

De ondertitel van het boek belooft ‘365 tips en trucs om te overleven’ voor de hedendaagse verlater van het ouderlijk huis. Het aantal klopt, maar je mag hopen nooit afhankelijk te worden van dit boek om te overleven. Tenzij iemand je ooit een pistool tegen je hoofd drukt en dreigt te schieten als je niet snel opdreunt welke karaktertrekken bij het sterrenbeeld stier horen. Bladzijde 73 helpt je dan uit de nood.

Je kunt van de samenstellers niet verwachten dat alle tips even briljant zijn, maar de aanwijzingen dat je met het toevoegen van extra aardappels een te zoute stoofschotel redt of dat je een stijve nek een beetje los maakt door je hoofd naar links en rechts te draaien zijn toch wel open deuren van formaat.

Tussen de onzinnige weetjes staan gelukkig nog wel wat handige tips die de moderne gemaksmens waarschijnlijk allang vergeten was. De slapeloze student hoeft niet naar de apotheek voor een buisje slaaptabletten; een brouwsel van heet water met geraspte sinaasappelschil en honing kalmeert ook. En goede pindasaus hoeft helemaal niet uit een plastic kuipje van Calvé te komen. Fruit wat ui en knoflook, voeg pindakaas, ketjap, sambal en water toe en viola.

Zoals het aantal van 365 al doet vermoeden krijg je een tip per dag van het jaar. De weetjes zijn per maand geordend. De vraag is waarom ze niet in de vorm van scheurkalender zijn uitgegeven? Niemand slaat elke dag dit boek open om tien regels verder te lezen, terwijl de scheurkalender het geweldig zou doen in de wc van elk studentenhuis.

Nee, eerlijk is eerlijk. Dit boekje voegt niets toe aan het al bestaande aanbod van meer handzame survival guides. Wie niet alleen op kamers maar ook op de Noordpool wil kunnen overleven bezat allang de originele SAS Survival Guide van de Britse bikkel John Wiseman. En voor het wat huiselijker type bestaat al 407 jaar lang de Enkhuizer Almanak. Daarin staan naast de hoogwatertijden in Scheveningen en de Drentse veemarktdata ook de nodige praktische tips. Onder andere de volgende: ,,Een stuk ongekookte spaghetti is een prima aansteker voor waakvlammen en andere moeilijk met een lucifer te bereiken zaken.” Drie keer raden wat de laatste tip in het boekje ‘Op jezelf wonen’ is. Knap overgeschreven.

Op jezelf wonen; 365 tips en trucs om te overleven. ISBN 9057950073. Prijs: f 12,95 of 5,90 euro.

Lang geleden, in tijden die hoogstens de grootouders van eerstejaars zich nog herinneren, greep men nog niet naar de fles Shout bij een slaolievlek in de wollen trui of naar de Clearasil in geval van mee-eters. De olievlek werd met eucalyptusolie gedept en daarna voorzichtig met sop afgenomen. Mee-eters ging men te lijf met een papje van citroensap met suiker. Uit die lang vervlogen tijden lijkt het boekje ‘Op jezelf wonen’ te stammen. Toch komt dit boekje vers van de pers.