Zoiets als stofzuigers vergelijken

Maar meer dan een aardig opstapje is het niet, vindt studentenbond ISO.

In de Mastergids staan enkele artikelen over het bama-stelsel, zoals het artikel ‘Meest gestelde vragen over de bachelor-masterstructuur’, met vragen waarop studenten het antwoord eigenlijk al lang zouden moeten weten. ‘Bestaat er nog een propedeuse?’, ‘Veranderen de vooropleidingseisen?’ en ‘Wat verandert er in de studiefinanciering?’. Verder gaat de gids dieper in op onderwerpen als studietempo, titulatuur, studiebeurs en leningen.

Maar het belangrijkste deel van de gids is dat deel waarin alle masters op een rij staan, op alfabet gerangschikt in de domeinen economie en management, gezondheidszorg, natuurwetenschappen, recht en openbare orde, taal en cultuur en techniek. En dat betekent dik vijftig pagina’s met tabellen vol masteropleidingen met daarbij informatie over waar de studies zijn te volgen, hoe lang ze duren en in welke taal ze gegeven worden.

Achterin prijzen de universiteiten en enkele hogescholen hun opleidingen aan. Sommige hebben daar meer ruimte voor gekocht dan andere. Zo heeft Groningen zes pagina’s en Delft maar twee.

“Het is een nuttige eerste stap, maar niet meer dan dat”, zegt voorzitter Madelein Hofmijster van het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO). “De informatie is summier. Zoals je bij stofzuigers graag de lengte van de slang en de kwaliteit van de handleidingen wilt vergelijken, zo wil je van opleidingen graag de student-stafratio weten. Ook wil je weten of je stage kunt lopen. Maar zulke dingen staan er niet in. Het boek oogt prettig, maar het is niet de oplossing voor de klacht van de studenten dat de voorlichting zo slecht is. Studenten moeten alsnog veel zelf uitzoeken.”

“We staan open voor suggesties”, zegt Margot de Koning,

projectmanager van de Nobiles Mastergids. “We zullen niet snel advies geven of ranglijsten maken, want we willen een neutrale gids zijn.” (HOP/SB)

Moeite met het kiezen van een master? De eerste Nobiles Mastergids biedt een compleet overzicht van alle masteropleidingen aan hogeschool en universiteit. Maar meer dan een aardig opstapje is het niet, vindt studentenbond ISO.

“We staan open voor suggesties”, zegt Margot de Koning,