Zo ziet online onderwijs er de komende weken uit

Studenten mogen wegens corona de komende twee weken niet naar college. Onderwijs moet digitaal. Hoe lost de TU Delft dit op? Vice-rector magnificus Rob Mudde legt het uit.

Lege collegezaal op de faculteit Technische Natuurwetenschappen. (Foto: Marjolein van der Veldt)

“We richten ons op wat we in huis hebben om de komende twee weken te overbruggen”, begint Mudde. “Neem Collegerama: grootschalige bachelorcolleges hebben al een goede dekking via dit videoplatform. Ook zijn de meeste studenten bekend met de werkwijze. Uiteraard verschilt de beschikbaarheid van colleges per opleiding en per vak.”

Wat als er van een vak niks op Collegerama staat? Krijgen studenten dan les via een livestream? Dat is volgens Mudde geen optie. “We geven zo ontzettend veel colleges. De bandbreedte laat niet toe dat we dat allemaal streamen. We willen onze ICT-afdeling ook niet extra belasten. Het is hun primaire taak om het systeem in de lucht te houden.”

‘Er zit veel creativiteit en daadkracht bij onze docenten’

Experimenteren met of het ontwikkelen van nieuwe online methodes is momenteel daarom ook op de schaal van de TU Delft niet aan de orde, vertelt Mudde. “Nieuwe methodes wil je eerst testen voordat je ze daadwerkelijk kunt inzetten. Het is zaak dat we ons nu juist richten op wat we snel en goed kunnen doen.”

Hoe dat precies vorm zal krijgen, is afwachten. ”Docenten denken momenteel hard na over oplossingen, weet Mudde. “Veel communicatie zal in ieder geval via Brightspace gaan: opgaven en uitwerkingen kunnen daarop en docenten kunnen er vragen verzamelen voor een Q&A.” Individuele docenten of groepen hebben uiteraard ook hun eigen werkwijze, sommigen gebruiken YouTube, anderen weer andere mogelijkheden van het internet. “Er zit veel creativiteit en daadkracht bij onze docenten”, zegt Mudde.

Practica en tentamens
Hoe zit het intussen met practica? Groepen mogen niet bijeen komen, maar wat is er toegestaan voor individuele studenten? “Het doel van al het beleid is om fysiek contact zoveel mogelijk te beperken. Het kan niet anders dan dat grote practica tot stilstand komen. Studenten die apart in kleine kamers werken, zouden hun practica eventueel kunnen vervolgen. Dat is aan de opleidingen.”

Afstudeerzittingen gaan volgens Mudde wel door, omdat het om kleine groepen mensen gaat. Zonder publiek, dat wel. En docenten moeten eventueel via een Skypeverbinding inschakelen.

‘Maar een handvol midterms moeten afgelasten’

Wat betreft tentamens heeft de TU geluk, denkt Mudde. “De tentamenperiode is pas over vier weken en we hebben deze week maar een handvol midterms moeten afgelasten.”

Speculeren over een langere periode zonder fysiek onderwijs doet Mudde liever niet, maar de TU heeft technieken paraat om tentamens online af te nemen. Lastig is dat wel, want daar hoort een verplichte kwaliteitscontrole bij – dat gaat via ‘proctoring’, een systeem dat meekijkt of een student alleen werkt, zonder additionele hulp en hulpmiddelen – en docenten kunnen hun standaard-tentamens niet gebruiken omdat alles via het toetsenbord ingevoerd moet worden. “Mocht het zover komen, dan zullen er veel ad hoc oplossingen verschijnen, maar zover is het nog niet.”

Netflix uit, boek open
Voor de komende weken doet Mudde een beroep op de flexibiliteit en het verantwoordelijkheidsgevoel van studenten. “Handel naar wat de autoriteiten van je verlangen.” Hij ziet studentenvereniging momenteel ‘flink afschalen’. “Voor studenten geldt: minimaliseer contact en probeer kwetsbare groepen te mijden. Ga nu niet ineens een groot huisfeest organiseren. Samen helpen we onze samenleving. En ben je na twee dagen het Netflixen zat? Pak dan je studieboek en Collegerama erbij. Benut deze tijd. Laten we hier met zijn allen onze schouders onder zetten.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl