Zo word je in twee dagen een operaster

In twee dagen tijd een opera instuderen, zingen en spelen? Amateurs kunnen meedoen aan het Orfeo Scratch concert op het Delft Chamber Music Festival.

Maak op een laagdrempelige manier kennis met de wereld van opera tijdens het Orfeo Scratch concert. (Foto: Delft Chamber Music Festival)

Het Delft Chamber Music Festival (25 juli tot en met 4 augustus) heeft dit jaar een primeur: binnen twee dagen studeren amateurzangers de opera Orfeo et Euridice van Christoph Willibald Gluck in én voeren hem op in de Aula van de TU Delft. De opera staat onder leiding van dirigent Rick Schoonbeek en het orkest bestaat uit leden van het Delfts Studenten Muziekgezelschap Krashna Musika en professionele festivalmusici.

“Een laagdrempelige manier om kennis te maken met de wereld van opera”, aldus Schoonbeek. “Je hoort steeds vaker dat mensen het lastig vinden om een langdurige commitment aan te gaan met een vereniging, omdat ze er simpelweg geen tijd er voor hebben. Dit projectkoor vraagt slechts een beperkte investering en geeft mensen kans deel te nemen aan een bijzonder project.”

Volgens Schoonbeek, die dirigent is van het collectief Kwekers in de Kunst, sluit deze participerende vorm van kunst goed aan bij de doelstellingen van het festival. “Twee jaar geleden heeft Kwekers in de kunst eenzelfde soort project geleid, maar dan speciaal voor kinderen. Je moet jezelf blijven vernieuwen om publiek voor langere tijd te verbinden. Dit scratch concert is daar een goed voorbeeld van.”

Scratch, het klinkt als een draaitafeltechniek, maar is gewoon afgeleid van de woorden from scratch. “Normaal gesproken studeer je in één dag een stuk in en voer je het nog diezelfde dag op”, legt Schoonbeek het concept uit. “In dit geval trekken we er twee dagen voor uit.” Op de vraag of dat alsnog niet te ambitieus is, antwoordt Schoonbeek ontkennend. “We vragen deelnemers zich voorafgaand aan de repetities goed voor te bereiden. Hiervoor bieden we ze ook voldoende mogelijkheden. Deelnemers ontvangen bladmuziek, maar ook ingezongen partijen om thuis en tijdens vakantie te bestuderen. Dit maakt deelname voor vrijwel alle niveaus geschikt.”

Wie interesse heeft, kan zich tot 28 juni aanmelden. De organisatie is overigens nadrukkelijk op zoek naar mannelijke kandidaten. “Die zijn blijkbaar schaars”, grinnikt Schoonbeek.

Aanmelden

• Deelname kost € 45,-. Dit is een vergoeding voor de kosten van de productie en studiemateriaal.
  • Opgeven kan tot 28 juni door een mail te sturen naar tanja@kwekersindekunst.nl onder vermelding van naam, adres, postcode, mailadres en stemsoort (sopraan, alt, tenor of bas)
  • Er wordt gerepeteerd op 27 juli (10.00-17.00 uur) en 28 juli (14.00-17.00 uur). Op 31 juli vindt voorafgaand aan de voorstelling om 17.30 uur de generale repetitie plaats.
  • De uitvoering is om 19.00 uur in de Aula van de TU Delft.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl