Zo werken de studenten teams nu de Dreamhall dicht is

De universiteit is vrijwel op slot, iedereen moet thuis studeren en werken. Hoe vergaat het de studententeams die normaal gesproken in de Dreamhall werken?

Valerie van den Broek (Human Power Team), Muriël van Oers (TU Delta), Ruben van Es (TU Delft Solar Boat Team), Antonio Lopez Rivera (DARE), Martine Keulen (Project March), Niek Hogenboom (Vattenfall Solar Team)

Eco-runner, Solar Boat, Forze, DARE, Human Power Team en alle andere studententeams staan momenteel voor grote uitdagingen. De Dreamhall, waar de teams normaal gesproken werken, is namelijk gesloten. De teams worstelen met vragen als: hoe houd je 1,5 meter afstand van elkaar? Gaan de wedstrijden nog door? Delta maakte een virtuele ronde langs de teams en noteerde veel onzekerheid.

Nuna Phoenix zonnewagen
Het Vattenfall Solar Team is er zeker van dat de nieuwe Nuna Phoenix zonne-auto zal gaan racen, maar wannéér is nog een vraagteken. Teamleider Niek Hogenboom: “We weten niet zeker of het winnen van de American Solar Challenge [18-25 juli, red.] een realistisch doel is. Veiligheid is voor ons namelijk de hoogste prioriteit. We willen niet dat ons team onnodig veel risico loopt op gezondheidsproblemen. Daarom houden we ons goed aan de RIVM-richtlijnen.” De grootste uitdaging voor het team is volgens Hogenboom om team gefocust en gemotiveerd te blijven. Ze hebben goede hoop, want op Instagram delen zij: “Onze teamcoach Marc Lammers is een teambuildingexpert en helpt ons team op topniveau te presteren ondanks de omstandigheden.”

DARE raket Stratos
Omdat iets fysiek bouwen nu lastig is, verzinnen de studententeams verschillende andere activiteiten. Het studententeam DARE ontwerpt elk jaar een raket, de Stratos. Antonio López Rivera, commissaris externe betrekkingen, vertelt dat dit nu onmogelijk is: “Daarom focussen we ons nu vooral op documentatie en werken we vanuit huis: aan de elektronica en aan simulaties. Daarnaast organiseren we digitale ‘game nights’ en videobellen we om de samenhorigheid te behouden.” DARE houdt de moed erin en maakt nog een grapje op hun Instagram account: “We DARE you all to practice social distancing and do your best to limit the spread of the virus!”

dare_socialdistancing.JPG

Velox ligfiets
Het Human Power Team bouwt elk jaar een aerodynamische ligfiets, de VeloX (in Latijn betekent dit “snel”). De productie van de VeloX TX moest door de situatie volledig worden stilgelegd. Teammanager Valerie van der Broek zegt hierover: “Onze grootste uitdaging is daarom om ervoor te zorgen dat onze VeloX TX klaar is voor de race. We doen er alles aan om goede voorbereidingen te treffen, zodat we meteen weer kunnen starten als de productie weer mogelijk is. Daarnaast zijn we bezig met het digitaal recruiten van nieuwe teamleden.” Het team deelt een reeks  Instagram foto’s waarop zij laten zien hoe zij met elkaar thuiswerken.

IMG_20200402_153133_026.jpg

Project March
Bij Project March sleutelen studenten soms nog wel aan hun exoskelet, dit ligt namelijk bij een teamlid thuis. Het studententeam bouwt een exoskelet waarmee  mensen met een dwarslaesie weer kunnen staan en lopen. De wedstrijd waaraan het team meedoet, de Cybathlon, is verplaatst van maart naar september. PR-commissaris Martine Keulen over hun grootste uitdaging: “Het niet kunnen trainen. Samen met onze piloot Sjaan Quirijns, de bestuurder van het exoskelet, trainen we normaal gesproken in deze periode (na de productie- en assemblagefase) heel vaak. Sjaan gaat dan lopen in het exoskelet en oefent soms ook nieuwe obstakels. Zo komen we erachter of onze nieuwe implementaties werken en wat we nog meer kunnen verbeteren. Dit is nu nog niet mogelijk.” Op Instagram deelt Project March foto’s over hoe het thuiswerken eraan toe gaat.

project_march_thuiswerken2.JPG

Solar Boat
Het Solar Boat Team is enorm gedreven, de studenten vinden het daarom moeilijk om om te gaan met de onzekerheid die heerst over hun wedstrijden, aldus exposure manager Ruben van Es.“Tot nu toe weten we alleen dat alle races in mei uitgesteld zijn”, “Voor de wedstrijden later in het jaar moeten we de richtlijnen van de overheid afwachten. Het lanceringsevenement van de Solar Boat dat gepland was op 7 mei moet helaas ook uitgesteld worden.”

Het team wil in de tussentijd investeren in persoonlijke ontwikkeling van de teamleden en nadenken over hoe ze iets kunnen toevoegen aan de strijd tegen het coronavirus. Op Instagram lieten ze zien dat ze vorige week een digitale kookworkshop hadden georganiseerd om de “teamspirit” op peil te houden.

Al met al geven de studententeams dus zeker niet op en proberen ze op verschillende manieren hun tijd goed te vullen. Voor hen is het niet de vraag óf, maar wannéér ze hun project klaar hebben om mee te kunnen doen aan de wedstrijden.

Muriël van Oers / Freelance redacteur