Zo overleef je de eerste weken van je studie

Hoe begin je goed aan het studiegedeelte van je studententijd en hoe leer je Delft kennen? Drie tweedejaars geven tips.

Studenten vertellen hoe zij aan hun studie zijn begonnen en hoe ze de stad hebben leren kennen. (Foto: Dalia Madi)

Een nieuwe stad, een nieuwe studie en misschien zelfs een nieuwe woonplek. De komende weken komt er veel op je af. Studenten Iris, Maurits en Jort hebben net hun eerste jaar afgerond. Ze vertellen hoe zij aan hun studie zijn begonnen en hoe ze de stad hebben leren kennen.

‘Verhuis naar Delft’
Aanstaand tweedejaars Iris heeft haar propedeuse op zak. “Zo chill, eindelijk even vakantie”, verzucht ze. Voor haar studie industrieel ontwerpen verruilde ze woonplaats Den Haag voor Delft. En dat kan ze iedereen aanraden. “Via mijn buren – bijvoorbeeld – heb ik veel nieuwe mensen leren kennen.” Ook heeft het wonen met huisgenoten haar door een volledig digitaal eerste studiejaar heen gesleept, vertelde ze eerder tegen Delta. “Als je zoveel achter Zoom zit, is het fijn om in huis even een echt gezicht te zien.”
De overgang van de middelbare school naar de universiteit is groot, weet ze. Haar ultieme studietip voor de eerste weken? Doe vooral wat bij je past. “Opeens zijn er veel minder regeltjes. Er zijn maar een paar dingen waar je je aan moet houden en voor de rest laten ze je supervrij. Zorg dus zelf dat je bij de les blijft, maar of dat nou via een strak studieschema is of via duizenden post-its op je muur maakt niet uit.”
Iris maakte tijdens het begin van haar studiejaar uitgebreide studeerschema’s. Daar ging superveel tijd en moeite in zitten, maar uiteindelijk hield ze zich er niet aan. Zonde van de tijd dus, concludeerde ze. Wat wél bij haar past? “Gewoon doen wat in me opkomt. Ik begin in een opwelling aan een bepaalde opdracht. Als dat lekker loopt, kijk ik wat ik daarna wil doen.”
In haar eerste jaar is ze geen lid geworden bij een vereniging. Dit jaar wil ze dat wel doen, het liefst bij Outsite. “Dat is een enorm relaxte vereniging waarop je op een fijne manier nieuwe mensen kunt leren kennen.” Of ze – met een bijna volledig digitale OWee in 2020 – jaloers is op de eerstejaars van dit jaar? Niet echt. “Mijn digitale OWee vond ik eigenlijk heel leuk. En je merkte dat iedereen echt alles op alles had gezet om het programma zo leuk mogelijk te maken. Dat is dit jaar ook zo, dus ik gun alle eerstejaars een hele toffe week.”

Iris verruilde haar ouderlijk huis in Den Haag voor een kamer in Delft. (Foto: Iris).

Maurits studeert IO (Foto: Maurits).

‘Maak een schema’
Student industrieel ontwerpen Maurits heeft tijdens zijn eerste jaar veel nieuwe mensen leren kennen, ondanks het feit dat lessen volledig digitaal waren en het overgrote deel van het studentenleven stil lag. “Na de OWee heb ik nog een paar keer afgesproken met mijn mentorgroepje. Via hen heb ik weer nieuwe mensen leren kennen en zo word je groep steeds groter. Stuur ook eens af en toe een appje naar dat studiegenootje dat je alleen maar digitaal ziet. Een kort online gesprek kan al een enorme klik geven.”
Hij heeft dit jaar zijn propedeuse gehaald en werkte vooral met een studieschema en to do-lijsten. Hoorcolleges waren doorgaans van tevoren opgenomen, waardoor hij zelf kon bepalen wanneer hij wat deed. En dat kan een behoorlijke valkuil zijn. “Als je alles op het laatste moment doet, heb je helemaal geen tijd om de stof ook echt in je op te nemen. Ik heb daarom in een schema gezet wanneer ik wat wilde kijken en heb mij daar redelijk goed aangehouden.” Ook to do-lists werkten voor hem goed. “Om overzicht te houden over een studiedag of studieweek. En het is leuk om dingen af te vinken.”
Zijn belangrijkste tip? Maak het jezelf niet te moeilijk. “Ik ben nogal perfectionistisch en kan er enorm van balen als iets niet lukt. Maar eigenlijk zit je jezelf daarmee alleen maar in de weg, heb ik ontdekt. Dus lukt iets niet? Denk er niet te lang over na en ga gewoon door met andere dingen die wél lukken.”

Vind een vereniging die bij je past’
Student computer science and engineering Jort is tijdens de OWee lid geworden bij een vereniging en dat kan hij iedereen aanraden. Hij schreef zich in bij Sint Jansbrug waar hij ondanks alle coronamaatregelen een jaarclub vond. “De meeste connecties heb ik daar opgedaan”, vertelt hij. Afgelopen jaar waren zowel zijn colleges als het overgrote deel van het verenigingsleven digitaal. “Ook al was het grotendeels online, het was fijn om een clubje te hebben om mee te praten. Tijdens de eerste en tweede lockdown mochten verenigingen volgens de covid-richtlijnen weer voor een deel open. Het was enorm leuk om eindelijk eens op de vereniging af te spreken.”
Tijdens zijn OWee had hij één fysieke dag, de andere dagen waren volledig digitaal. Zijn vereniging heeft hij vooral gekozen op basis van het verenigingenforum en een rondleiding van 7,5 minuut op de sociëteit. “Bijna alle verenigingen hebben een eigen OWee-pagina met informatie over de eerste weken van je lidmaatschap, ontgroeningen, of er wel of geen werkweek is enzovoorts. Op die manier kun je al veel verenigingen wegstrepen. En twijfel je echt? Kijk dan bij de vereniging zelf of je kan chatten met een ouderejaars.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl