Hoe ga je om met onzekerheid in de pandemie en wat zijn basisprincipes van mentale veerkracht? Tijdens een lezing deelde ex-militair Sierd Nutma praktische tips met studenten.
Versterk je mentale veerkracht met vier simpele basisprincipes. (Foto: Wokandapix / Pixabay)

Hoe ga je om met onzekerheid in de pandemie en wat zijn basisprincipes van mentale veerkracht? Tijdens een lezing deelde ex-militair Sierd Nutma praktische tips met studenten.

Read in English

Als lid van het Korps Commandotroepen deed hij geheime en gevaarlijke missies, hij rende als vierde Nederlander ooit een marathon op de Noordpool en trok voor een solo-expeditie van zesduizend kilometer dwars door Siberië.

In een lege theaterzaal van X somt Sierd Nutma in rap tempo al zijn prestaties op. “Ik ben geweldig. Ik ben fysiek en mentaal de beste”, zegt hij terwijl hij recht in de camera kijkt. Door de geldende coronamaatregelen eind/ half december zijn tientallen toeschouwers virtueel aanwezig, maar zelfs via een scherm is het ongemak voelbaar.

Nutma zegt het bewust, want aan zijn prestaties kleeft een keerzijde. “Wat je niet ziet zijn de dingen die ik verklootte”, vertelt hij. “Ik ben gescheiden en raakte door verkeerde beslissingen dakloos.”

Toch zocht hij keer op keer extremen op, hunkerend naar erkenning en waardering. “Tot ik ontdekte dat ik een wedstrijd speelde die ik nooit zou winnen, behalve als ik mezelf zou erkennen om wie ik ben los van prestaties, prestige en resultaat. Ik mag gewoon zijn wie ik ben.”

Stap uit je bubbel
Hij richt zich tot de virtueel aanwezige studenten. “Waarom doe jíj de dingen die je doet? Wat is jouw drijfveer? Ben jij in staat om door te gaan waar anderen stoppen? Kun jij terugschakelen als dat moet en ben jij in staat af en toe in de spiegel te kijken en jezelf een tip te geven?”

Veerkrachtige mensen weten volgens Nutma het antwoord op deze vragen. Zij kunnen omgaan met de spanning en de onzekerheid in deze tijden. Al betekent veerkrachtig zijn niet dat alles makkelijk gaat. “Veerkracht gaat over moeite doen en dat is vooral in deze tijd een uitdaging, want we zijn niet meer gewend om moeite doen. Bij een lekke band gaan we swappen (Swapfiets, red.). Is je relatie uit, dan zijn we klaar om te swipen (Tinder). En waarom zou je boodschappen doen als je eten kunt bestellen?”

‘Focus op de dingen die het leven mooi maken’

Volgens Nutma is het belangrijk om uit die bubbel van gemakzucht te stappen. Ga op zoek naar dingen die jou energie geven, spoort hij aan. Maar dat is lastig als er niet veel kan. Restaurants en studentenverenigingen zijn gesloten en sociaal contact is beperkt mogelijk. Nutma: “Daag jezelf uit. Zoek naar mogelijkheden en kijk naar wat er wél kan. En daarbij ook naar de mensen om je heen, hoe gaat het met hen en hoe kunnen we elkaar helpen? Er is vaak meer mogelijk dan we denken. Focus op de dingen die het leven mooi maken.” Hij zegt om die reden gestopt te zijn met kijken naar praatprogramma’s en Twitter. 

Basisprincipes
Voor wie denkt ‘leuk verhaal, maar jij hebt geen idee wat voor shit ik meemaak’ heeft Nutma geen helende woorden. “Het leven is geen sprookjesbos. Soms zit je in de hoek waar de klappen vallen, maar er komt een moment dat je weer naar mogelijkheden kunt kijken. Ik ben geen positiviteitsgoeroe die zegt dat alles goedkomt. Maar het is wel aan jou hoe je reageert en ermee omgaat”.

    Hoe ga je om met onzekerheid in de pandemie en wat zijn basisprincipes van mentale veerkracht? Tijdens een lezing deelde ex-militair Sierd Nutma praktische tips met studenten.
    Sierd Nutma. (Foto: De Lichtjagers)

    Nutma leerde tijdens zijn defensietijd deze vier simpele basisprincipes om je mentale veerkracht te versterken.

     

    1. Slapen
    Rust goed uit! Het is helemaal niet erg om keihard te werken mits je je rusttijd op orde hebt.

     

    2. Eten
    Hoe het ook met je gaat, jij bepaalt wat je naar binnen propt. Dat betekent niet dat je op dieet moet gaan of een voedingsfreak moet worden. Als je een klein beetje het verschil weet tussen koolhydraten, eiwitten en vetten kom je een eind.

     

    3. Bewegen
    Blijf in beweging. Laat je niet beperken door coronamaatregelen, maar zoek alternatieven. Zo kun je bijvoorbeeld gaan wandelen, alleen of samen.

     

    4. Verbinden
    Laat je niet gek maken door wat er allemaal op je afkomt. Blijf in verbinding met jezelf en met elkaar, want jullie hebben elkaar nodig. Voel jij je sterk en krachtig? Kijk dan eens om je heen, wie heeft jou nodig?