Zijlstra zet deur op kier voor fusies

Als universiteiten de meerwaarde van een fusie kunnen
aantonen, dan zal staatssecretaris Zijlstra hen helpen. Hij is bereid de
wet te veranderen om het samensmelten van universiteiten mogelijk te
maken.

Dat zei de VVD-bewindsman vanmiddag bij de opening van het academische jaar aan de Universiteit van Amsterdam. Als een fusie voor universiteiten de beste optie is, zal Zijlstra niet in de weg staan.

Maar dan moeten ze wel keuzes durven maken. Als ze op de oude voet doorgaan, hoeven ze ook niet te fuseren, aldus Zijlstra. Met zijn opmerkingen reageert hij op de samenwerkingsplannen van de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam, die een instellingenfusie niet uitsluiten.

De VVD wilde de studiefinanciering oorspronkelijk inruilen voor een sociaal leenstelsel. Het CDA was daar fel op tegen. Om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs niet in gevaar te brengen, was het volgens deze partij beter om trage studenten een hoger collegegeld te laten betalen. Of er van dat voorstel iets is overgebleven in het concept regeerakkoord, moet nog blijken.

Twee weken geleden werd al bekend dat de studiefinanciering de komende twee jaar niet met de inflatie wordt verhoogd.