Zijlstra prijst ISO uitbundig

In een promotiefilmpje is voormalig staatssecretaris Halbe Zijlstra dolenthousiast over het Interstedelijk Studenten Overleg. Je zou haast vergeten hoe vaak ze het met elkaar aan de stok hebben gehad.

Met het filmpje wil het ISO nieuwe bestuursleden werven. Behalve Zijlstra, tegenwoordig fractievoorzitter van de VVD, en de huidige ISO-bestuurders doen ook Doekle Terpstra van Inholland en Kamerlid Carola Schouten van de ChristenUnie hun zegje.

“Waarom zou je nou in het ISO-bestuur moeten gaan?”, vraagt Zijlstra, om vervolgens zelf het antwoord te geven. “Omdat het ISO dé studentenorganisatie is die ook altijd positief kritisch meedenkt. Die niet zegt: we zijn tegen, we willen niet. Maar die ook over moeilijke maatregelen zegt: soms moeten er onplezierige dingen gebeuren, daar willen we over meepraten en over meedenken. En dat doen ze dan ook actief. Dan heb je invloed, dan praat je mee, dan kun je bijsturen. Dan heb je invloed, dan doe je ervaring op en daar heb je je leven lang plezier van. Dus ik zou zeggen: mensen, ga ervoor, ga voor een bestuursjaar bij het ISO.”

Hij zegt het niet met zoveel woorden, maar lijkt toch de voorkeur te geven aan het ISO boven de Landelijke Studenten Vakbond, die van oudsher meer op actievoeren is gericht en wat minder naar het compromis zoekt.

“Het lijkt er inderdaad op dat hij een voorkeur heeft, maar dat weet ik verder niet”, zegt ISO-voorzitter Thijs van Reekum. “Het is een promotiefilmpje. Het zou raar zijn als hij daarin iets heel negatiefs over ons zou zeggen. Ik denk dat het vooral aangeeft hoe goed je contacten kunnen zijn met bewindslieden. Je kunt een goede band met elkaar hebben, ook al ben je het niet altijd eens. Hij waardeert het ISO en ik heb ook wel waardering voor wat hij als staatssecretaris heeft gedaan. Het is heel knap dat hij zo lang voet bij stuk heeft gehouden.”

Stonden de staatssecretaris en het ISO niet lijnrecht tegenover elkaar in de rechtszaak tegen de langstudeerboete? “Dat weet ik niet”, zegt Van Reekum. “De plannen waren naar ons idee niet rechtsgeldig. Niet voor niets waren ook de Raad van State en de Eerste Kamer er kritisch over. We stonden niet echt tegenover elkaar, maar we hadden een andere positie. Ik denk ook niet dat die langstudeerboete helemaal zijn eigen idee was. Hij was ook maar een uitvoerder van het kabinetsbeleid.”

De concurrerende Landelijke Studenten Vakbond ziet geen reden om op het filmpje te reageren, zegt voorzitter Kai Heijneman. “Het is een goed filmpje. Ik weet niet in welke context Zijlstra zijn uitspraken deed. Hij noemt de LSVb niet en zegt ook niet dat het bij ons anders is.”