Zien en gezien worden op de Beestenmarkt

De ‘nullen’ keken hun ogen uit zondagavond tijdens onofficiële opening van de ontmoetingsweek (Owee) voor de aankomende studenten op de Beestenmarkt.

Het einde het jazzfestival in Delft markeert de start van een week vol activiteiten en feesten voor de nieuwe lichting studenten. Ze komen net terug van de eerstejaars weekenden om vervolgens de onofficiële opening van de Owee te vieren op de Beestenmarkt.

Op een vol plein met optredens van de grote studentenbands ‘Phoenix Funk Foundation’ en ‘Iets Beters’ is het vooral zien en gezien worden. In de na-hitte van de warmste dag van het jaar maken de ‘nullen’ voor het eerst kennis met studentenstad Delft en haar studenten en inwoners.

Leden van studentenverenigingen zijn druk in de weer. Ze promoten hun vereniging door te ‘lubben’ bij Owee’ers. Leden van DSC, Virgiel en Laga domineren de Beestenmarkt met hun opvallende shirts en petjes. De ‘zaaktijger’ mascotte van het DSC drinkt gezellig biertjes mee terwijl iedereen staat te springen op de opzwepende muziek van de bands.

Barbara springt ook mee. Ze gaat technische bestuurskunde studeren en logeert tijdens de Owee in een DSC-huis. Ze vertelt enthousiast dat ze uitkijkt naar de Owee. “Maar ik vind het ook wel erg spannend”, voegt ze daar een tikkeltje nerveus aan toe.

Ook staan er veel buitenlandse studenten te dansen. Voor hen is deze avond ook de start van de ontmoetingsweek voor de internationale studenten. Carla is een uitwisselingsstudent uit Barcelona en gaat werktuigbouwkunde studeren in Delft. Ze vindt het leuk om andere internationale studenten te ontmoeten tijdens de ontmoetingsweek, maar kijkt wel op van de warmte. “Ik dacht dat het altijd regende in Nederland.”

Tot middernacht stroomt de Beestenmarkt voller en voller en vliegen de bieren genereus over de bar. Eén ding is zeker: de aankomende studenten beginnen de Owee op maandagochtend met een kater.