Zeven Vidi-beurzen naar Delft

Zeven onderzoekers van de TU krijgen een Vidi-beurs van onderzoekersfinancier NWO van maximaal achthonderdduizend euro.
Dr.ir. David Abbink (faculteit 3mE) wil bestuurders van automatische auto’s nog meer taken uit handen nemen.

Automatische auto’s moeten voorlopig nog door bestuurders in de gaten gehouden en gecorrigeerd kunnen worden. Dat kan slimmer, denkt Abbink.

Onhoorbaar geluid van vulkanen en aardbevingen reist over enorme afstanden door de aarde, atmosfeer en oceanen. Dr. Läslo Evers (CiTG) verricht metingen aan dit geluid. Hij hoopt dat de data inzicht verschaffen in de temperatuur van de diepe oceaan en de hogere luchtlagen in de atmosfeer.

Het immuunsysteem van bacteriën bestaat deels uit eiwitten die het DNA van virussen vernietigen door het in stukjes te knippen. Dr. Chirlmin Joo (TNW) onderzoekt hoe die eiwitten het virus-DNA herkennen.

Of je nu naar school moet of naar de bioscoop wilt, in een stedelijk gebied zijn de voorzieningen altijd in de buurt. Dr. Evert Meijers (OTB, Bouwkunde) onderzoekt of de voordelen van stedelijke agglomeraties uitgespreid kunnen worden over een groter gebied.

Dr.ir. Susan Steele-Dunne (CiTG) werkt aan een techniek om watertekort in vegetaties vroegtijdig te herkennen door middel van satellieten met radarapparatuur. De metingen moeten leiden tot betere droogtevoorspellingen, verbeterde waterhuishouding en slimmer irrigatiebeheer.

Dr. Stephanie Wehner (Qtech, TNW) probeert een quantumnetwerk te bouwen. Aan dit internet van de toekomst moeten ooit razendsnelle quantumcomputers verbonden zijn. En dr. Michael Wimmer (quantumnanoscience, TNW) tot slot onderzoekt welke materialen het meest geschikt zijn om een quantumcomputer van te maken.

Meer dan vijfhonderd wetenschappers deden een gooi naar de Vidi-beurzen. Van de aanvragen is dit jaar zeventien procent toegekend.