Zeven stappen naar een vernieuwde Delta

Delta gaat vernieuwen. Het papieren blad verdwijnt. Daarvoor in de plaats komt een gloednieuwe website, als platform voor constructieve journalistiek.

Wat kan er beter, mooier, gedurfder? (Foto: Sam Rentmeester)

Wat is constructieve journalistiek? Dat is journalistiek met de ingenieursmentaliteit die bij Delft past, met ruimte voor inzichten en ideeën van studenten en medewerkers. Waarom is dat nodig? Hoe gaat het eruit zien?

1. Opdracht
Delta heeft als taak:

• studenten en medewerkers te verbinden aan elkaar en de universiteit;
  • ontwikkelingen en problemen te signaleren in onderzoek, onderwijs, studentenleven en beleid;
  • een onafhankelijk platform te bieden voor ideeën, meningen en inzichten.

Deze opdracht staat beschreven in ons redactiestatuut.

2. Bereik
We schrijven al jaren mooie stukken, maken mooie bladen, maar ze bereiken steeds minder studenten en medewerkers. De afgelopen jaren daalde de oplage van het papieren magazine, net als de verschijningsfrequentie. En dat terwijl de TU-gemeenschap groeit. Uit lezersonderzoek blijkt dat de huidige website bij velen onbekend is, en dat we potentiële lezers niet bereiken omdat ze niet weten wat ze aan Delta hebben.

De redactie probeert elke week iedere medewerker en iedere student – uit binnen- en buitenland op alle plekken in de organisatie, in alle fases van de studie – te bedienen met voor hen interessante informatie. Hoe waardevol die bijdrages ook zijn, ze stralen te weinig samenhang uit.

3. Identiteit
Uit een lezersonderzoek blijkt dat Delta ‘smoel’ mist, terwijl een heldere identiteit er juist voor zorgt dat studenten en medewerkers bij Delta blijven terugkomen. Delta gaat daarom werken volgens de ingenieursmentaliteit: wij willen bijdragen aan oplossingen voor problemen en geloven dat het zinvol is om niet alleen te kijken naar wat er mis gaat. Nee, wat kan er beter, mooier, gedurfder? Daar zijn nieuwe generaties studenten ook naar op zoek.

4. Constructieve journalistiek
Zo komen we uit bij constructieve journalistiek. Wereldwijd denken redacties na over hoe zij kunnen bijdragen aan waarheidsvinding en het winnen van vertrouwen in tijden van snelle social media, nepnieuws en wantrouwen in instituties. Wij doen dat op onze bescheiden schaal. Constructieve journalistiek is een nog jonge stroming binnen de journalistiek, één met potentie, getuige het succes van De Correspondent, Follow the Money en TC Tubantia als binnenlandse voorbeelden.

Constructieve journalistiek getuigt van een ingenieursmentaliteit, helpt de redactie aan nieuwe verhalen, scherpt redactionele keuzes, verheldert invalshoeken. Het helpt ons de lezer meer te betrekken bij Delta, want alleen met diens kennis en ideeën kunnen we voortbouwen. ‘Delta máákt het verschil’ is onze slogan, maar we hebben onze lezers nodig om dat verschil te maken.

5. Verbinden
We proberen sinds kort die constructieve werkwijze uit als we schrijven over wetenschap, onderwijs, beleid en studentenleven.

• We organiseren rondetafelgesprekken met medewerkers, om samen te komen tot ideeën voor oplossingen.
  • We publiceren een briefwisseling tussen universitair docent en columnist Dap Hartmann en collegevoorzitter Tim van der Hagen over de toekomst van de universiteit.
  • We zijn een sensor mania-project gestart om met hulp van onze lezers een of meer artikelen te maken over de razendsnelle ontwikkeling en invloed van sensoren op ons dagelijks leven.

Dit zijn maar drie voorbeelden, en de mogelijkheden blijven zich aandienen.

6. Delta Lab
Een nieuw op te richten Delta Lab wordt een platform voor co-creatie, vooral voor studenten. Wij modereren deze vrijplaats, waar studenten veel vrijheid krijgen om te laten zien wat zij maken, waar zij mee bezig zijn en wat ze denken. Dat kan journalistiek werk zijn, maar ook literatuur, poëzie, blogs, vlogs, podcasts, fotografie. De eerste projecten zijn in de maak en ideeën zijn welkom. Binnenkort komen we met de eerste voorbeelden.

7. Online platform
Voor het voortbestaan van Delta moeten we een heldere keuze maken, een die past bij de voorgaande punten.

• Wij stoppen na dit nummer met het papieren magazine;
  • We investeren tijd en geld in een nieuwe website met de technische mogelijkheden voor een online platform en nieuwe vertelvormen, waarvan de eerste versie bij de start van het nieuwe collegejaar live zal gaan.

Tot die tijd blijft de redactie actief op de huidige website en haar sociale media. Dáár beginnen we met de inhoudelijke vernieuwing, die wij nodig achten om relevant te blijven voor de TU Delft en haar medewerkers en studenten.

Saskia Bonger
Hoofdredacteur a.i. Delta
s.m.bonger@tudelft.nl

Gemakkelijk op de hoogte blijven? Meld je aan voor de Delta-nieuwsbrief!