Zeshonderd studenten verliezen hun tempobeurs

Vorige week kregen alle studenten bericht over hun studieresultaten. Ambtenaren in het hoofdgebouw sloegen aan het cijferen en komen uit op ‘netto’ vier procent slecht presterende studenten. Met andere woorden: vier procent van de Delftse studenten heeft, door het niet halen van tien studiepunten, nu een fikse schuld bij de IBG.

Van de achttien procent, of 2750 studenten, die de temponorm niet haalden, zijn 1040 geen student, maar auditor of extraneus. Een dikke 250 zijn buitenlander en genieten geen studiefinanciering. Negentig studenten zijn bijvakker, die hun hoofdvak op een andere universiteit doen. En 550 staakten in ’93-’94 hun studie (al dan niet voor 1 februari). Ten slotte is er ook nog een groep van tweehonderd ‘dubbelaars’ die in een andere studierichting wel genoeg studiepunten haalden.

De grote verschillen per faculteit worden deels door bovenstaande factoren veroorzaakt. Studenten die tussentijds overstappen beïnvloeden de score, bijvoorbeeld bij maritieme techniek en werktuigbouw. Bij technische bestuurskunde wordt de helft van de twintig procent veroorzaakt door zogenaamde no-show studenten; zij stonden wel ingeschreven maar van enige studieprestatie is niets gebleken. (B.B.)

‘Bruto’ percentages temponorm niet gehaald per studierichting:
Bouwkunde: 17Civiele techniek: 19Elektrotechniek: 23Geodesie: 10Informatica: 29Wiskunde: 24Maritieme techniek: 32Werktuigbouw: 24Industrieel ontwerpen: 10Lucht- en ruimtevaart: 17Scheikundige technologie: 11Materiaalkunde: 13Mijnbouw: 17Technische bestuurskunde: 20Technische natuurkunde: 15
Benno Boeters

Achttien procent van de studenten heeft in het afgelopen studiejaar niet genoeg punten verzameld om aan de temponorm te voldoen. Echter, lang niet iedereen uit die groep van 2750 studenten heeft studiefinanciering. ‘Netto’ zien ongeveer zeshonderd studenten hun beurs omgezet in een lening van bijna zevenduizend gulden. Enkelen van hen kunnen waarschijnlijk nog een beroep doen op het afstudeerfonds.

‘Bruto’ percentages temponorm niet gehaald per studierichting:
Benno Boeters