Zeshonderd oweeers slapen niet in eigen kamer

In november is de kamermarkt weer in balans, verwacht Annemarie Poot van de kamerbalie.Tijdens de Owee heeft een flink aantal studenten nog geen kamer.

De kamerbalie, een samenwerking van studentenhuisvester DUWO en studentenbelangenvereniging Vssd, heeft momenteel zo’n tweeduizend studenten ingeschreven staan als kamerzoekende. Die staan echter niet op een wachtlijst. Studenten kunnen alleen aan een kamer komen door actief te reageren op aangeboden kamers. Hoeveel mensen actief op zoek zijn naar een kamer is dus onbekend. ,,We zien aan de balie niet veel mensen meer”, vertelt Poot, maar de internetpagina met het aanbod van de kamerbalie en een lijst met instemmingen trok maandag en dinsdag nog wel zo’n 250 bezoekers per dag. In heel augustus bekeken op doordeweekse dagen gemiddeld zo’n 350 mensen deze pagina’s.

Eerstejaars moeten vaak veel instemmingen lopen om een kamer te veroveren. ,,Afgelopen zondag zijn er bij ons zo’n dertig mensen op de instemming geweest”, vertelt Jan-Willem van Veen van de Jacoba van Beierenlaan 5. ,,Sommige daarvan waren al op acht instemmingen geweest. Er zat zelfs iemand bij die voor de 21ste keer een instemming liep.”

Voor meisjes lijkt de kamernood al af te nemen. Afgelopen donderdag kwamen er bij een instemming op E. du Perronlaan 438 maar vier meiden langs.

Tijdens de Owee heeft een flink aantal studenten nog geen kamer. Er slapen namelijk zo’n zeshonderd aankomend eerstejaars in huizen van Virgiel en het Delftsche Studenten Corps en in de sleep-in in de sporthal van de TU. Welk percentage daarvan echt nog een kamer zoekt is onduidelijk. Een deel ervan heeft al een kamer gevonden per september of oktober, een ander deel zoekt misschien helemaal geen kamer omdat ze het eerste jaar van hun studie net zo lief vanaf hun ouderlijk huis heen en weer reizen.