Zelfs Rutte bemoeit zich met fusie

De samenwerking tussen de drie Zuid-Hollandse universiteiten maakt veel los. Zelfs minister-president Mark Rutte heeft hierover een gesprek gevoerd met de universiteitsbestuurders van Leiden, Rotterdam en Delft.

Dat meldt Erasmus Magazine op gezag van de Rotterdamse collegevoorzitter Pauline van der Meer Mohr. Zij wil een fusie van de drie universiteiten niet uitsluiten: “Simpelweg omdat ik nog niet weet wat kan en wat we alle drie het beste vinden.”

Behalve met Mark Rutte zouden de universiteitsbestuurders ook met alle fractievoorzitters en enkele andere bewindslieden hebben gesproken. Nadere details over de samenwerking volgen op 5 september bij de opening van het academisch jaar, als de voorzitters van de drie universiteiten een verklaring afleggen over de afspraken. Tot die tijd wordt er nog onderhandeld.

Hoe dan ook zal de samenwerking hechter worden dan de federatie van de drie technische universiteiten, die in 2007 is opgericht. Deze 3TU Federatie zal overigens niet verdwijnen, zegt bestuurslid Paul Rullmann van de TU Delft desgevraagd.

“De 3TU-samenwerking is buitengewoon vruchtbaar”, vindt Rullmann. “We hebben bijvoorbeeld enkele gezamenlijke opleidingen en we werven samen studenten en promovendi in het buitenland. Maar we gebruiken altijd de logo’s van alle drie de universiteiten, want we blijven aparte instellingen. Wij werden ingehaald door verwachtingen van de buitenwacht die verder gingen dan wij wilden. Buitenstaanders vroegen zich af waarom we niet fuseerden. Ons leek dat geen goed idee.”

Poppenkast
De publiciteit begint aan te trekken. “Nou breekt mijn klomp. Er staat een cameraploeg in de collegezaal”, twitterde Suzanne maandagmorgen rond kwart voor negen. Dat was loos alarm. Het was een équipe van de TU zelf die niet voor haar kwam. Maar ze vindt aandacht geen probleem. Ze is er aan gewend, net als aan optreden. “Dat doe ik al zo lang ik me kan herinneren”. Als kleuter speelde ze al poppenkast voor haar familie, vanaf haar negende maakte ze deel uit van musicals en leerde ze naast zingen ook onder meer tapdance en jazzballet. “Op de middelbare school trad ik op met bandjes en hier aan de TU geef ik als student-assistent colleges. Dat is ook optreden. En nu dus Popstars.”

Studie of zingen
Gezien het voorgaande laat haar antwoord op de vraag ‘studie of zingen?’ zich raden. “Allebei.” En dan bedoelt Suzanne: voluit. “Ik heb nog geen college gemist. Ik zorg dat het gewoon kan.” Als ze ver komt bij de talentenjacht, voorspelt ze, dan gaat ze niet voor de TU verloren.

Kickboksen
“Nu leef ik in mijn agenda twee levens. Naast de studie neemt Popstars al heel veel tijd. Drie tot vier uur conditie-, kracht-, intervaltraining. Ik moet al kickboksend en touwtje springend liedjes zingen van mijn trainer. Daarnaast heb ik een tot twee uur les van een zangpedagoog en ik zing verder heel veel. Vooral in de auto.”

Glansrijk
De ambities van Suzanne bij Popstars zijn groot, maar ze doet alles stap voor stap. “Ik wilde in elk geval de audities doorkomen. Dat is toch het oordeel of je kunt zingen of niet. Met Aretha Franklins ‘Natural woman’ sloeg ze zich daar half augustus glansrijk doorheen en op 4 september overleefde ze ook de chorusline-ronde.

Stemmen!
Sinds 6 september – toen de vrijdag uitgezonden soloronde was – weet ze dat ze bij de laatste 50 zit. “En nu wil ik de live shows halen.” Daarvoor moet ze op 1 en 4 november opdraven voor een nog onbekende opdracht. “Maar mensen kunnen tot vrijdag stemmen om me dan verder te laten gaan. Dat is belangrijk, want ze kunnen bij de jury de doorslag geven”. Toch wil ze het er niet op aan laten komen. “Ik ga daar gewoon knallen. Aan de voorbereiding ligt het niet.”

Roem?
En stel dat ze de liveshows haalt en misschien wel de finale. Hoopt ze op roem? Nee, wel op bekendheid. “Niet als doel, maar als middel. Ik wil mensen vermaken en bekendheid kan daarbij handig zijn. Voor het zingen, maar ook voor andere zaken. Bijvoorbeeld aandacht vestigen op belangrijke dingen als duurzaamheid.”

Muziekstijl
Voorlopig is Popstars vooral leerzaam. “Ik zie hoe het werkt bij de televisie. Camera’s op je gericht, allemaal mensen met verschillende taken die samen een concreet, mooi product maken. Het is fijn om daaraan mee te werken.” Ontdekken welke muziekstijl haar het beste ligt, is onderdeel van dat proces. “Tot nu toe kregen we liedjes op om te zingen. Ik wil graag liedjes met een uitdaging. Met bijvoorbeeld een hoge noot waarvan ik denk: dat haal ik nooit. En dat je dan oefent en oefent en denkt; verdraaid, ik haal ‘m wel.” Aan idolen doet ze niet. “Ik hoop nooit te horen: jij bent de tweede …. . Ik ben gewoon Suzanne Vos.”

Suzanne Vos is via @suzannevos te volgen via twitter.