Opinie

Zelfbedrog

Liegende kleuters hebben een hoger IQ dan eerlijke kleuters. Dat klinkt als een Diederikstapeltje, maar dat is het niet. Het blijkt uit echte data.

Naarmate de kleuters ouder worden, ontwikkelen zij een raamwerk waarbinnen zij steeds natuurgetrouwer leren liegen. Zelfbedrog heet dat. Je liegt immers beter als je je eigen leugen gelooft. Volwassenen die lijden aan zelfbedrog hebben een hoger IQ en zijn succesvoller dan volwassen die eerlijk zijn. De maatschappelijke elite puilt uit van zelfbedriegers. Heus, ik lieg niet.



Zou Diederik Stapel hebben geleden aan zelfbedrog? Dat is moeilijk te zeggen. De theorie van zelfbedrog is basiskennis in de evolutionaire biologie en de gedragswetenschappen. Ik neem aan dat Stapel deze theorie heeft behandeld op zijn colleges. Zou daar een collegerama opname van bestaan? Die is geld waard!

Hoe gaat een zelfbedrieger om met zijn aandoening als hij er kennis van heeft? En hoe heet dat dan? Zelfbedrogbedrog? Dat is een academische kwestie die mijn pet te boven gaat. Gelukkig zijn er legio minder ingewikkelde voorbeelden. Ik ken wetenschappers, wier naam ik met de mantel der liefde bedek, die als volgt antwoorden op elke inhoudelijke vraag: ‘in mijn artikel uit enzovoort enzovoort’. Zelfbedrog! Er zijn notabelen die zich verdedigen tegen misstanden uit het verleden, door te zeggen dat er in grote en complexe organisaties altijd wel ergens iets mis gaat. Zelfbedrog! Voor de goede orde, ik heb het hier natuurlijk over de katholieke kerk.



Eerlijke mensen komen gewoon minder ver dan leugenaars en het is spijtig om te zien dat een integer bestuur als dat van de TU Delft zich moet verweren tegen journalistieke halve waarheden over geldkwesties en studierendementen. Gelukkig komt er steun van de studentenraad, die meldt dat het zorgelijke Delftse studierendement zal worden verbeterd via de nota Koers op Studiesucces. Dit is natuurlijk nog maar de eerste in een lange reeks excellente beleidsstukken die de TU omtovert tot Neerlands efficiëntste opleidingsinstituut. Of is dat zelfbedrog?

 

Name: Rafael Carmona Benitez (30)
Nationality: Mexican
Supervisor: Professor Gabriel Lodewijks (faculty of Mechanical, Maritime and Materials Engineering)
Subject: Optimal routes for air transport systems
Thesis defense: In 15 months

“Maybe my thesis will inspire airline companies to drop prices so I can fly cheaply from Amsterdam to my home town of Mexico City,” Benitez says, laughing.
The Mexican researcher is trying to figure out if low-cost airlines can offer low fare flights for not only short but also long distances. To do this he is developing a mathematical model.

Low-cost airlines, like Ryanair, have optimised their turnaround time, which means that very rapidly after landing the airplane is ready for take-off again. They manage to do this, among other ways, by letting people sit wherever they want, as long as they do it quickly. And they don’t have to load on a lot of meals and luggage, since these are services passengers have to pay for.
On long distance flights low-cost airlines gain less advantage from this optimised turnaround time, since the airplanes are in the air for most of the time anyway. This makes it difficult for them to compete with the other airlines.

Yet there are other factors I take into account in my model, like the fees charged by the airports, the number of companies competing on a certain line, and the potential in certain areas to tap into new travellers who until then hardly travelled by plane.

For my model I use data from the American market. I am analysing 18,000 routes via 320 airports, some of which might prove interesting. Take for example the route from Miami to New Orleans, which is now very expensive. We can get into that market, offer cheaper flights and still make a profit.
Do I sound as if I want to start my own company? Haha..no. There are strong low-cost airlines that show good profits, but as a whole the airline industry is the worst business there is to invest in. Just about everything affects it, from volcanoes to union strikes.

Airplanes are a passion of mine, though. My uncles, cousins, and many of my friends in Mexico are pilots. I wanted to be a pilot as well, but when I was 18 I was rejected because I wear contact lenses.
With my model I will also try to find out if the new Dreamliner 787 and the Airbus 350 will change things in aviation. Since they can transport more passengers, perhaps the prices can go down. And I’ll also estimate the
reductions in oil consumption and emissions with these new aircraft.
There are some low-cost airlines in Asia that already fly long distances, and although some have gone bankrupt recently, others seem to manage. I don’t know how they do it. My model might provide an answer.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.