Zelf citaties tellen

De faculteit TNW wil bij de scheikundevisitatie niets aan het toeval overlaten en doet daarom een eigen citatieonderzoek.Belangrijke tijdschriften in de procestechnologie worden niet meegenomen in de standaard Vsnu-analyse door de Leidse citatiegoeroe Van Raan.

,,Bij de vorige onderzoeksvisitatie van de Vsnu hebben we daar last van gehad”, vertelt TNW-secretaris dr. Paul Scholte. ,,Dat kwam toen vooral doordat er ook onvoldoende expertise over procestechnologie aanwezig was in de commissie. Gelukkig is dat nu niet meer het geval.”

,,We verwachten dat de nieuwe commissie voorzichtig omgaat met de citatieanalyses die de Vsnu laat uitvoeren. Citatieanalyses moeten niet overschat worden. We willen wel zelf de oorzaken van relatief lage of hoge cijfers kunnen toelichten”, zegt Scholte. ,,Om de getallen van Van Raan goed te kunnen interpreteren, moet je kunnen begrijpen hoe ze tot stand zijn gekomen. En de methode van Van Raan is zo complex dat dit je alleen lukt als je zelf meewerkt aan het onderzoek.”

De Vsnu-visitatiecommissie komt 7 maart langs in Delft bij de afdelingen Delft Chemtech, technische materiaalwetenschappen en biotechnologie.

Belangrijke tijdschriften in de procestechnologie worden niet meegenomen in de standaard Vsnu-analyse door de Leidse citatiegoeroe Van Raan. Daar kwam de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) achter via een eigen, uitgebreidere analyse bij diezelfde Van Raan. De Leidse onderzoeker kijkt bijvoorbeeld niet naar het tijdschrift Chemical engineering science, terwijl dat wel goed staat aangeschreven.