Yes!Delft opent broedplaats in Den Haag

Incubator Yes!Delft heeft een vestiging geopend in Den Haag. Deze richt zich op kunstmatige intelligentie en blockchaintechnologie.

Yes!Delft The Hague richt zich op kunstmatige intelligentie en blockchaintechnologie. (Foto:Daniel Verkijk)

De nieuwe vestiging voor start-ups, die zich richt op artificial intelligence en blockchain, opende dinsdag officieel zijn deuren. Yes!Delft The Hague is gevestigd in het HeadQuarter-gebouw aan de Wilhelmina van Pruisenweg. De dependance is tot stand gekomen in samenwerking met gemeente Den Haag.

Doel van de uitbreiding naar Den Haag is om Yes!Delft financieel minder afhankelijk te maken van de bijdragen van de gemeente Delft, TU Delft en TNO, stelde het college van bestuur eind vorig jaar in een brief aan de gemeenteraad.

Dichtbij relevante organisaties

Maar volgens managing director Ras Lalmy van Yes!Delft The Hague is dat niet de belangrijkste reden voor de oprichting van de nieuwe incubator. “De focus zal liggen op twee belangrijke technologieën van de digitale samenleving: kunstmatige intelligentie en blockchain. Den Haag is de perfecte locatie. Dicht bij relevante organisaties zoals overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen. We gaan samen met deze partijen een levendig en sterk innovatief ecosysteem creëren.”

Hardware- en software-start-ups scheiden

Constantijn van Oranje, ambassadeur voor start-ups, opende Yes!Delft The Hague. De prins noemde het een goed besluit om hardware- en software-start-ups te scheiden en de softwareontwikkeling in Den Haag te laten plaatsvinden. Vooral op het gebied van SecurTech en GovTech is Den Haag volgens hem “super goed gepositioneerd”.

De eerste start-ups hebben vorige maand al hun intrek genomen in het pand. Een van de bedrijven die naar Den Haag verhuisde is Envision. Zij maken een app die de visuele wereld omschrijft voor blinden en slechtzienden zodat ze zelfstandiger kunnen zijn. Voor Envision was de opening extra feestelijk. Het bedrijf vierde het feit dat ze net een subsidie van 250 duizend euro had ontvangen van 4impact, een nieuw technologiefonds.

Tweede plaats UBI Global

Yes!Delft is in 2005 opgericht en uitgegroeid tot een succesvolle start-up incubator. Eerder dit jaar behaalde de broedplaats de tweede plaats op de wereldranglijst van UBI Global, een Europees orgaan dat jaarlijks een incubatorranglijst uitbrengt.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl