X is het nieuwe Sport & Cultuur

Vijf jaar na het voorgenomen collegebesluit voor een verbouwing was het vanmiddag dan zo ver: Sport & Cultuur is uitgebreid en… heeft een nieuwe naam: X.

De nieuwe sporthal in X. (Foto: X)

‘Xplore yourself. Xpand your playground’. Zo luidt het nieuwe motto van X. Tegen die playground loop je dan ook al meteen aan in de centrale entree.

X-Entreehal_aug18_CVU.jpg

In de overdekte hal vind je een:

• Concept Store, een ruimte met een koffiehoek waarin studentondernemers hun eigen winkel kunnen runnen. Medewerkers van X coachen ze en kunnen helpen bij het maken van een businessplan. Het eerste half jaar vult X de winkel zelf.

X_Store_aug18-CVU.jpg

• Boost, een plek gericht op mentale en fysieke gezondheid. Een fysiotherapeut, masseur, diëtist en studentadviseur wisselen elkaar af. Ook komt er bijvoorbeeld een kapper.

X-Boost_aug18-CVU.jpg

• ACT lab (Arts, Crafts, Technology lab), een lab dat draait om kunst, techniek en technologie. Elke zes maanden is er een ander thema. Het eerste is virtual reality (VR). Studenten kunnen op de playground experimenteren met VR gaming.

X_ACTLAB_X.jpg

• Kleine ruimtes, ‘kubussen’, die verschillend zijn ingericht. Ze zijn te gebruiken als expositieruimte, zitjes en ontmoetingsplekken. Nu is er een interactieve sensorwand, een piano en een tribune. Wie een idee heeft voor deze kubussen of er iets in wil laten zien, kan terecht bij gastheren en –vrouwen in de hal (‘Ask your host’).

Vanwege capaciteitsgebrek werd jaren geleden besloten Sport & Cultuur uit te breiden van 10.000 naar 14.000 vierkante meter ruimte. Een jaar later dan gepland is er nu een nieuwe, enorme sporthal voor teamsporten zoals turnen, zaalvoetbal, frisbee, floorball en handbal. Deze hal wordt ook tentamenhal voor vijfhonderd studenten.

X_grotesporthal_X.jpg

Daarnaast zijn er in samenspraak met onder andere studenten drie nieuwe kleinere zalen gebouwd voor:

• Body & mind lessen

X_BodyandMind_aug18_CVU.jpg

• Aerobics

X_Aerobics_AUG18_CVU.jpg

• Dojo, Japanse vechtsporten

Buiten zijn de tennisvelden vernieuwd en is een ‘campusboerderij’ aangelegd met zestien moestuintjes voor studenten die hun eigen groenten willen verbouwen. In een kas kunnen studenten daarover uitleg krijgen. De plekken zijn al vergeven, maar er zijn plannen voor uitbreiding. Gedacht wordt ook aan een kruidentuin en bijvoorbeeld kippen.

X_Campusfarm_aug18_CVU.jpg

De campusboerderij met rechtsachter de kas.

In de eerste helft van volgend jaar wordt het buitenterrein ingericht, met zitjes, objecten en kleuren. Hoeveel de hele operatie heeft gekost wil de TU niet zeggen.

Cultuur – Freetown

Het gebouw van Cultuur is omgedoopt tot Freetown. Er is een huiskamer met keuken te vinden plus een ‘freezone’ en een overdekte patio. “Het is een gebied zonder regels, een soort studentenhuis”, zegt communicatiemanager Samantha Liebregts. “Je mag de ruimte gebruiken voor wat je wilt. Doel is dat er een gemeenschap ontstaat. Freetown moet een begrip worden op de campus.”

Het thema van de freezone is ‘Wreck this room’. “In het begin gaan we het wat limiteren met opdrachten waaruit je kunt kiezen, maar uiteindelijk moet de ruimte vrijheid ademen. De grote trap van het cultuurpand blijft maar krijgt een andere functie. “Misschien wordt het een glijbaan of een tribune.”

Al met al dekte de naam Sport & Cultuur de lading niet meer, legt Liebregts uit. “Studenten die werden betrokken bij het kiezen van een nieuwe naam kozen unaniem voor X. X staat voor vrijheid, persoonlijke ontwikkeling en zelf kiezen. We zijn er voor de behoeften van jonge mensen. We hebben een platformfunctie en een verbindende rol voor mensen die willen experimenteren, ontmoeten en samen iets willen creëren.”

Wat tot slot ook verandert, is de prijs. Er zijn voortaan geen losse sportkaarten meer te koop, maar één X abonnement dat tien euro duurder is. “Daarmee kun je straks wel gebruikmaken van meer aanbod”, zegt Liebregts. Maar wat nu als je alleen wilt komen volleyballen? “Dan is onze hoop dat je in aanraking komt met ander aanbod waar je zelf misschien nooit aan had gedacht.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl