Wordt Delft dit weekend de beste studenten sportstad?

Tijdens het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap strijden ruim tweeduizend sporters om de titel Studentensportstad 2022. Drie Delftse deelnemers blikken vooruit.

Voetballer Joachim Bron, wielrenner Twan van Schie en handballer Thijs van Splunder (vlnr). (Foto's: Sam Rentmeester / Compilatie: Delta)

Delft is dit jaar medeorganisator van het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap, waar gedurende drie dagen ruim tweeduizend sporters strijden om de titel ‘Studentensportstad 2022’. De wedstrijden vinden plaats op 10, 11 en 12 juni, op Sportcampus Zuiderpark in Den Haag en bij X TU Delft.

Drie Delftse studenten, handballer Thijs van Splunder, voetballer Joachim Bron en wielrenner Twan van Schie, blikken vooruit naar het toernooi.

Twan van Schie. (Foto: Sam Rentmeester)
Wie: Twan van Schie, wielrennen
Studie: Industrieel Ontwerpen, strategic product design, tweedejaars master

Rijd je individueel of in een ploeg?
“Allebei. We zijn met vijf man van WTOS. Het gaat zowel om individuele als om teamwedstrijden. Er zijn vier onderdelen. In de ‘kop-over-kop’-wedstrijd begin je met vier man, na elk rondje valt er een af. Degene die overblijft bepaalt de eindtijd.”

“De sprintwedstrijd gaat over 200 meter vanuit stilstand. Een tegen een, de winnaar gaat door. Puntenkoers: tien rondjes, elke twee ronden een sprint, en tenslotte een reguliere koers over zo’n 35 kilometer. Die eerste drie onderdelen zijn heel anders dan normale wedstrijden. Dat vind ik wel cool.”

Wat zijn je sterke punten?
“Die ben ik nog aan het ontdekken, ik blink nergens in uit. Fietsen doe ik al mijn hele leven. Ik heb ooit voetballen verruild voor roeien, maar ben daarmee gestopt om eindelijk de complete focus te leggen op wielrennen.”

Hoe schat je jullie kansen in?
“Best hoog. Er zitten heel rappe jongens in de ploeg, ieder met hun eigen kwaliteiten. Als team helpen wij elkaar waar het kan, we zijn dit seizoen goed op elkaar ingespeeld geraakt. Tijdens ‘corona’ hebben we ook veel samen getraind, in kleine groepjes, maar er waren geen wedstrijden. Nu zit de kalender weer bomvol. Heerlijk.”

Thijs van Splunder. (Foto: Sam Rentmeester)
Wie: Thijs van Splunder, handbal
Sportdocent TU Delft en trainer van DSHV Torius
Studie: eindfase van master construction management and engineering (CiTG)

Met wat voor team spelen jullie op het GNSK?
“De laatste jaren zoeken we niet alleen binnen Torius, maar pakken we het TU-breed aan. We proberen zo’n sterk mogelijk team op te stellen door ook buiten ons netwerk te kijken. Met succes. Het laatste GNSK dat is doorgegaan, in 2019, hebben we gewonnen. Zelf ga ik mee als een van de veertien spelers.”

Hoe belangrijk is het GNSK voor jullie?
“We zoeken een goede balans. We kunnen een hoog niveau halen, maar hebben geen uitgebreide voorbereiding en feestjes slaan we zeker niet over. We willen graag winnen, maar niet ten koste van alles. Misschien nemen we het dit jaar iets serieuzer, omdat we zeker in onze eigen stad onze titel willen prolongeren.”

Wat zijn jullie kansen?
“We hebben weinig zicht op de kwaliteit van andere teams, zeker na twee jaar zonder GNSK. We zullen bovenin meedoen, maar als het niet lukt te winnen is het niet zo dat we geen leuk weekend hebben gehad.”

Is het plezier in spelen weer terug na ‘corona’?
“Zeker, iedereen geniet daar enorm van. Het was helemaal niet moeilijk om genoeg goede spelers bereid te vinden. Iedereen is blij om na het seizoen met elkaar een toernooi te kunnen spelen. We hebben er veel zin in.”

Joachim Bron. (Foto: Sam Rentmeester)
Wie: Joachim Bron, zaalvoetbal
Studie: luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, tweedejaars bachelor

Met wat voor team spelen jullie op het GNSK?
“We spelen allemaal in heren 1 van FC Tutor. Onze selectie telt zo’n vijftien man, maar nu zijn we met zijn zessen. Het gaat ons vooral om de lol, om de passie voor zaalvoetbal, maar als we iets kunnen winnen zou dat wel leuk zijn.”

Hoe schat je jullie kansen in?
“Ik weet niet hoeveel teams er meedoen, maar ik denk dat we een goede kans maken. Het schijnt dat de Erasmus Universiteit een heel goed team heeft, ze spelen zelfs in de topklasse geloof ik. Dat wordt een challenge.”

Is alles na ‘corona’ weer als vanouds?
“Het is veel leuker geworden. Ik werd in 2020, als een van de weinigen, lid van Tutor. We konden alleen onderlinge potjes spelen en trainen, maar ik wilde per se voetballen. Dit seizoen was er weer competitievoetbal, ik heb meer wedstrijden gespeeld dan ooit.  We spelen in de hoofdklasse, hoopten op promotie. Dat is net niet gelukt, maar het was best een goed seizoen.”

Kijk je uit naar komend weekend?
“Jazeker. Leuk initiatief. Leuk dat ze het over drie dagen hebben uitgespreid en dat ze ook voor eten zorgen. Ik denk dat het goed is georganiseerd. Je kan komen, eten en spelen. En tussendoor lekker naar andere sporten kijken.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport