Word jij de nieuwe studentenauteur van Nederland?

Droom jij ervan om een roman te publiceren? Doe dan mee aan onze literaire wedstrijd en maak kans op professionele hulp voor publicatie.

Leef je uit voor de literaire wedstrijd van Delta. (Foto: StockSnap via Pixabay)

Zeventien universiteits- en hogeschoolmedia starten op 1 oktober de literaire wedstrijd ‘Wie wordt de nieuwe studentenauteur?’. Je hoeft daarvoor niet meteen een complete roman in te leveren, maar alleen de eerste twee hoofdstukken of een afgerond kort verhaal plus een A4’tje waarin je beschrijft waar het boek over gaat en waarom jouw roman een publicatie waard is.

Elk medium kiest een eigen winnaar die doorgaat naar de landelijke finale. De winnaar van Delta krijgt een workshop van literair agentschap Sebes & Bisseling. In deze workshop ga je aan de slag met je voorstel en krijg je advies om je idee te verbeteren.

Landelijke finale

Na deze eerste ronde kiest een landelijke jury uit alle voorstellen één winnaar. Die krijgt hulp bij het afmaken van de roman en het vinden van de meest geschikte uitgever. Bij de literair agent is de kans op het vinden van een uitgever hoog.

‘Kijk naar waar je zelf goed in bent’

Het literair agentschap Sebes & Bisseling werkt voor veel Nederlandse auteurs, zoals Murat Isik, Manon Uphoff en Arjen Lubach. De literair agenten werken samen met auteurs om de best mogelijke versie van een manuscript bij uitgevers aan te bieden. Ook helpen ze schrijvers bij het krijgen van een zo goed mogelijk voorschot en helpen ze met administratieve zaken en het regelen van lezingen.

Ervaring met agentschap

Eén van de auteurs die bij dit agentschap zit is Roelof ten Napel. Hij was tot augustus student Wiskunde en Wetenschapsfilosofie in Utrecht en deed in 2012 mee aan de landelijke schrijfwedstrijd Write Now. Hij won de regionale competitie. “In de jury bleek iemand van het literair agentschap te zitten die gecharmeerd was van mijn werk en vroeg of ik meer geschreven had. Ik antwoordde van wel, maar was er nog niet helemaal tevreden over. Dat was voor de literair agent schijnbaar het juiste antwoord. Zo zijn we met elkaar in contact gekomen.”

Ten Napel kreeg steun van het agentschap bij het maken van zijn eerste boek Constellaties dat in 2014 verscheen. In 2017 publiceerde hij de roman Het leven zelf en in 2018 de poëziebundel Het woedeboek. Die laatste bundel werd genomineerd voor onder meer de C. Buddingh’-prijs en de Grote Poëzieprijs.

Studeren en schrijven

De combinatie van studeren en schrijven ging Roelof goed af. “Het hielp wel om te weten dat er perspectief was op publicatie. Al met al heb ik door het schrijven wel een beetje studievertraging opgelopen.”

Hij heeft een tip voor de studenten die overwegen mee te doen. “Je moet niet meedoen om bekend te worden of iets gaan schrijven waarvan je denkt dat anderen het willen lezen. Kijk liever naar waar je zelf goed in bent en wat je al schrijvend wil onderzoeken.”

Meedoen?

• Stuur vóór 1 februari 2020 je korte verhaal of de eerste twee hoofdstukken van je roman naar delta@tudelft.nl.

• Vergeet niet een synopsis van je boek mee te sturen en de reden waarom jij vindt dat jouw boek het publiceren waard is.

Hoe verder?

• Vóór 1 maart 2020 zijn alle winnaars van de deelnemende media bekend. Zij krijgen een uitnodiging voor de workshop.

• De nieuwe studentenauteur van Nederland maken we voor de zomer bekend.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl