Opinie

Woonproblemen

WoonproblemenHet ziet er somber uit. Ik zal nooit mijn zelfstandige HAT-eenheid verlaten. Die kans wordt mij niet gegund.

In sommige gevallen is mijn bruto inkomen te hoog. In andere gevallen kan alleen gereageerd worden bij twee of meer bewoners (of een gezin). Ik ben alleenstaand en afgestudeerd.

Meld ik me op de website aan en gebruik ik vervolgens de functie om naar geschikte woningen te zoeken (op basis van mijn woonpas en gegevens) dan komt er in 9 van de 10 gevallen niets uit. Het aanbod op woonnet-haaglanden is bedroevend. Minder dan tweehonderd woningen voor heel Haaglanden? Dit is ongeloofwaardig in relatie tot de omvang van de regio. Wel begrijpelijk in een situatie van stremming, belabberd beleid en dito doorstroming.

Kopen heeft geen zin, aangezien de plannen reëel zijn om binnen 2 â 3 jaar naar het buitenland te verhuizen, dichter bij mijn geliefde. De markt voor geschikte Nederlandse koopwoningen is voor mij (als alleenstaande) onbereikbaar. Tenzij ik grote financiële risico’s neem met een tophypotheek, die een flink beslag zal leggen op mijn netto inkomen en financiële zekerheid.

Het spijt me, aankomende student, ik zal altijd deze zelfstandige HAT-woning bezet houden. Jij zult nog langer bij je ouders moeten wonen, of bij een hospita. Ik heb gelukkig geen campuscontract. Ik kan flink sparen, veel uitgaan, fijne vakanties nemen en mij omringen met objecten van materiële aard die het woonleed verzachten.

De Nederlandse woningmarkt is totaal verziekt. Aderen zo verstopt dat zelfs een ’triple bypass’ geen oplossing zal bieden.

En zo blijf ik dan gemakkelijk in mijn relatief goedkoop, haast

claustrofobisch wordende hokje. Ik zal vast nog gelukkiger zijn in een doodskist.

(Naam bij de redactie bekend)

Woonproblemen

Het ziet er somber uit. Ik zal nooit mijn zelfstandige HAT-eenheid verlaten. Die kans wordt mij niet gegund. Al vijf maanden zoek ik op www.woonnet-haaglanden.nl naar een geschikte huurwoning in de regio. Plaats 1 tot 3 zijn gegund aan ‘lokaal maatwerk’ of ‘urgentie’ of een woondatum voor mijn eigen.

En zo blijf ik dan gemakkelijk in mijn relatief goedkoop, haast

(Naam bij de redactie bekend)