Woonlast

De woonlasten van studenten zijn hoog. Gemiddeld is een student zo’n 35 procent van zijn inkomen kwijt aan wonen. Dit stelt onderzoeksinstituut OTB in zijn rapport over de woonlasten van studenten.

Het eerste exemplaar van dat rapport werd dinsdagavond in de Koornbeurs aan collegevoorzitter De Voogd overhandigd.

Naar aanleiding van dat rapport was er ook een door de VSSD georganiseerde forumdiscussie over ‘Woonlusten of woonlasten’. Tijdens die discussie kwam een aantal problemem naar voren. Vooral de servicekosten bleken vaak de pan uit te rijzen. Volgens Cees Berkhout, oud-voorzitter van de VSSD, komt dit onder meer omdat studenten het effect van energiebesparen niet zien. ,,Als je toch met meerdere studenten in een eenheid woont, laat je makkelijker het licht branden of de verwarming aanstaan omdat je huisgenoten dat ook doen.”

Wat vooral bij De Voogd verbazing wekte, was dat in de zusterflat – die gratis door het Reinier de Graaf Gasthuis beschikbaar is gesteld en voor een miljoen door de TU is opgeknapt – de kale huur toch nog tweehonderdtwintig gulden per kamer bedraagt. All in betekent dat dus zo’n driehonderdzestig gulden. Daarmee liggen de prijzen niet eens veel onder die voor andere kamers.

Alle pannelleden waren het eens dat in het volgende plan volkshuisvesting ook voor studentenhuisvesting beleid geformuleerd moet worden. De gemeente kon het probleem niet, zoals vier jaar geleden, afdoen door te zeggen dat er in Amsterdam en Utrecht ook geen beleid voor was.

Maar het enige panellid dat echt toezeggingen wilde doen was collegevoorzitter De Voogd. Hij was bereid om gratis grond of oude TU-gebouwen beschikbaar te stellen voor studentenhuisvesting. Maar daar moest wel iets tegenover staan. ,,Ik wil wel zien dat het effect heeft, bijvoorbeeld door lage huren”, stelde hij. ,,En als de Duwo daar niet toe in staat is, moet er misschien wel meer concurrentie komen.”