‘Woongarantie kunnen we niet geven’

Van alle mogelijke partijen was een vertegenwoordiger afgevaardigd: een huurder, een verhuurder, het hoofd Vastgoed van de TU, een gemeenteraadslid, een wethouder, een Kamerlid en voor de wetenschappelijke feedback een onderzoeker en een hoogleraar.

De onderzoeker mocht beginnen. ,,Is er bereidheid een vorm van woongarantie voor eerstejaars te organiseren?”, vroeg hij de andere forumleden. ,,Met een dalend inkomen en een stijgende huurprijs is er straks helemaal geen probleem meer. Er zijn dan studentenwoningen over. Die zijn namelijk veel te duur geworden”, sprak de professor wijs.

Het Kamerlid suste: ,,Kamerbreed vindt men dat de stufi inderdaad ruimer kan. Een commissie gaat kijken naar de verhouding tussen inkomen en woonlasten. De gemeente moet zeggen: we hebben x woningen beschikbaar voor een huur lager dan y.”

Nu werd de wethouder pissig. ,,Makkelijk gezegd. Huurstijging, daling studiefinanciering, eco-tax. Allemaal uw werk.” Maar ook het gemeenteraadslid van studentenpartij Stip vond dat de gemeente een kamergarantie moest geven.

,,Studentenhuisvesting is voor ons niet primair belangrijk”, reageerde het hoofd Vastgoed van de TU. ,,We doen wat we kunnen, maar huisvesting blijft de verantwoording van de gemeente.”

,,Het is te simpel om te zeggen: de gemeente moet het doen. De verhuurders hebben ook verantwoordelijkheid”, speelde de wethouder de bal door naar de verhuurder, jongerenhuisvester DUWO. Die vond een woongarantie best mogelijk. ,,Als iedereen de schouders én de portemonnee eronder zet.” Maar dat ging de wethouder te snel: ,,Een woongarantie voor studenten kunnen we niet geven. Groepen als ouderen hebben dan ook dat recht. Ik doe hier geen toezeggingen. Dat is aan de gemeenteraad.”

Nadat aanwezige Gimme-Shelterbewoners hun zaak over vervangende woonruimte nog eens hadden bepleit, sloot de onderzoeker de avond af: ,,Er zijn veel toezeggingen gedaan. Maar in toezeggingen kun je niet wonen. Vanavond levert op korte termijn geen woningen op. Maar het resultaat is beter dan niks.” En daar was ook alles mee gezegd. (P.v.D.)

Acht forumleden, een zaal vol belanghebbenden en nul concrete toezeggingen. Dat zijn de getallen die horen bij het woonforum dat studentenvakbond VSSD donderdag 13 februari hield in de Koornbeurs. ‘Is Delft te huur of wordt Delft te duur?’ luidde het motto, maar de eigenlijke vraag was of het niet eens tijd wordt voor een jongerenhuisvestingsbeleid.