Wonen onder de snelweg

De twee bouwkundigen, Batist is afgestudeerd, Groen is dat bijna, deden begin dit jaar mee aan een prijsvraag van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De opdracht was het ontwerpen van een snelweghuis. Van de 82 inzendingen kreeg het ontwerp ‘Auto Reverse’ van de twee Delftse studenten de beste beoordeling. Zij ontvingen dan ook de hoofdprijs van veertigduizend gulden.

Groen ontdekte de prijsvraag op het internet. Vervolgens benaderde hij Batist. ,,De opdracht paste mooi bij mijn afstudeeronderwerp ‘Wonen langs de snelweg’. Estelle kende ik toen al en het contact was dan ook snel gelegd”, zegt Groen. Vervolgens heeft het twee maanden geduurd voordat het ontwerp af was. ,,Eerst kwamen we een avond in de week bijeen. Naarmate de deadline naderde werd dat steeds vaker. Het moest allemaal naast ons werk en studie gebeuren,” zegt Batist.

De opdracht was in feite tweeledig. Aan de ene kant vroeg de prijsvraag om innovatieve ideeën met betrekking tot wonen bij een snelweg. Daarnaast moest er een technisch uitgewerkt snelweghuis komen. Groen: ,,Wij hebben meer de nadruk gelegd op de eerste opdracht. We hebben condities gecreëerd om wonen te koppelen aan infrastructuur. Infrastructuur met enkele woningtypes. Details, zoals gebruikte materialen, hebben we niet aangegeven.”

Bereikbaarheid

Centraal in het ontwerp staat de rol van de auto binnen het wonen. Het woongebied langs de snelweg moet vooral goed bereikbaar zijn. De twee rijrichtingen van de snelweg zijn daarom van elkaar losgemaakt en op het begin- en eindpunt van de locatie omgedraaid. ,,Het gebied dat hierdoor tussen de twee banen ontstaat is op deze manier in hoog tempo te bereiken. Afslagen van snelwegen gaan immers altijd naar rechts, naar het woongebied dus. In het woongebied bevindt zich een wegennet waar vijftig kilometer per uur wordt gereden. Bewoners zijn zo binnen tien seconden op de snelweg,” legt Groen uit.

Wonen is natuurlijk meer dan infrastructuur alleen. Ook de plaats van de woningen is belangrijk. Bepaalde woningen zijn bijvoorbeeld onder de snelweg gebouwd. Maar dat is nog niet alles. ,,De locatie biedt plaats aan bedrijven en voorzieningen. Verder is het belangrijk dat het landschap deel uitmaakt van het wonen. Je kunt bij wijze van spreke aan de ene kant van je huis een bootje aanleggen en aan de andere kant een groene tuin hebben,” aldus Batist.

In de toekomst willen de twee zeker verder gaan met hun idee. Hetontwerp is nog vrij globaal. Zo is nog geen rekening gehouden met geluid- en stankoverlast. Batist: ,,Om meer vrijheid te hebben hoefden we daar geen rekening mee te houden. We hebben ook nog niet gekeken naar de kosten van het ontwerp. In Nederland moeten we in de toekomst veel gaan investeren in intensief ruimtegebruik. Ons ontwerp gaat daarbij ook een rol spelen, als het aan ons ligt.”

Stel je eens voor. Je zit in de woonkamer en ondertussen razen auto’s met 120 kilometer per uur over het dak van je huis. Dat lijkt geen prettig idee. Als het aan Estelle Batist en Mark Groen ligt, komt daar in de toekomst verandering in.

Bereikbaarheid