Winnaar Nobelprijs overleden

Ralph Steinman blijkt drie dagen geleden te zijn overleden aan alvleesklierkanker. Vandaag kreeg hij samen met twee andere wetenschappers de Nobelprijs voor de geneeskunde.

Zijn dood is vandaag door Rockefeller University bekend gemaakt, die het stervensbericht deze morgen van zijn familie kreeg. Dat hij vandaag Nobelprijs kreeg toegekend, is “bitterzoet nieuws”, schrijft zijn universiteit.

De kanker werd vier jaar geleden bij Steinman ontdekt. De behandeling die zijn leven heeft verlengd, was volgens de universiteit door zijn eigen onderzoekingen naar het immuunsysteem mogelijk gemaakt. Hij is 68 jaar oud geworden.

Het Nobelprijscomité heeft nog niet gereageerd. De Nobelprijzen worden normaal gesproken niet postuum toegekend, tenzij de laureaat pas na de bekendmaking van de prijs is gestorven. Harry Mulisch zou daarom nooit meer de Nobelprijs voor de literatuur kunnen krijgen.

Michele Jagtenberg woont sinds half september op de Krakeelhof (Jacoba van Beierenlaan). Ze is net begonnen met luchtvaart- & ruimtevaarttechniek, is lid geworden bij Virgiel en viert komend weekend haar achttiende verjaardag. Ze is HJ, net als bijna de helft van het huis. Acht van de achttien bewoners zijn namelijk nieuw. In dit huis zijn er dan ook geen speciale taken weggelegd voor HJ’s.