Wijze lessen van Chris Zegers

Keuzes die je nu maakt, zijn niet beperkend voor de rest van je leven. Het was slechts een van de vele wijze lessen die Chris Zegers dinsdag voorhield aan aankomende Delftse studenten.

Vraag Chris Zegers als gast voor de Owee-versie van College Tour en de rollen worden vrijwel direct omgedraaid, bleek dinsdag in Theater De Veste. Zegers stelde de vragen en de ‘nullen’ beantwoordden die. Dat mocht ook wel, want met de eerste vraag (‘wat is je levensverhaal?’) was Zegers wel een half uurtje bezig.

Zegers vertelde dat hij rond zijn achttiende nog geen idee had wat hij wilde worden. Hij koos voor een studie economie in Groningen, omdat een student hem vertelde dat het daar zo leuk was. Daarna zou Zegers dan wel zien. Hij solliciteerde op banen in het buitenland en belandde als marketing consultant bij een Chinees bedrijf in Singapore. Toen hij daar een keertje op een eilandje voetbalde, vroeg een man hem profvoetballer te worden. Voor honderdduizend dollar! Het gaf hem een positief gevoel, maar zijn vrienden vonden het maar een raar verhaal.

Enfin: hij was zeven maanden profvoetballer voor veertig dollar per week, maar leerde een belangrijke les. “Als ik met mijn beperkte talent profvoetballer kan worden, dan kan alles in het leven.” Terug in Nederland kwam hij bij toeval terecht in een Heineken commercial. Hij stapte naar een castingbureau en kreeg een gastrol in de Vara-serie Oppassen en later in de serie Onderweg naar morgen. Vervolgens rolde hij de muziek en de reisprogramma’s in.

Zegers wilde er maar mee zeggen dat hij het leven ziet als een proces. “Een continu meanderend pad naar een volgende bestemming. Daar waar je nu bent, heb je keuzes die leiden naar een volgend moment. Maar keuzes zijn niet beperkend. Beperk je niet door je keuzes.” De keuze voor een studentenvereniging bijvoorbeeld. Met zijn lange haar en oorbel van destijds was hij een buitenbeentje bij zijn vereniging, maar hij vond het juist interessant om andersgezinden te spreken. “Bij welke studievereniging je ook komt, je vindt er altijd wel een leuke gast of toffe meid.”

Vervolgens vroeg hij de studenten of ze al wisten waarvan zij lid wilden worden. En of er meer mensen waren die twijfelden en waarom. En welke voors en tegens studenten zagen van een lidmaatschap. Een meisje zei niet zo te houden van het corporale. “Daar heb ik ook een ongelooflijke hekel aan: hiërarchie”, zei Zegers. “Hiërarchie komt vaak voort uit onzekerheid. Waardeoordelen komen voort uit projectie. Hard brallen zegt vaak iets over die persoon zelf.”

Het grootste talent in het leven, zo hield Zegers de zaal voor, is het vinden van je eigen pad. “Je hebt continu nieuwe keuzes om dat pad te veranderen. We hebben de neiging om te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Dat is extreem zonde. Probeer continu te toetsen of iets je energie oplevert of kost. Natuurlijk kost studeren energie en dat moet je ook doen, maar waar het om gaat is of je er blij van wordt.”