‘Wij bieden hoge kwaliteit starters’

Delft onderzoekt de mogelijkheden om meer samen te werken met de Amerikaanse topuniversiteit MIT. Drs. Marco Waas, decaan van de faculteit 3mE en initiator van de ondernemersclub YES!Delft, bezocht het technische instituut in Massachusetts tijdens een handelsmissie in Boston.

Een samenwerking tussen Delft en MIT, hoe ziet u dat voor zich?

“We werken al redelijk samen, maar ik wil de samenwerking op het gebied van startende ondernemers verbeteren. Het hoofd van hun Entrepreneurs Club, Ken Morse, is een superondernemer en multimiljonair, die een heleboel bedrijven heeft opgezet en nu vanuit zijn passie jonge mensen helpt hun bedrijf op te starten. Daar kunnen we een hoop van leren. Wij zijn pas dit jaar met YES!Delft begonnen, maar zij zijn daar al zo’n vijftien jaar bezig. Eigenlijk hebben we ons initiatief een beetje van hun afgekeken.”

Hoe zouden de ondernemersclubs dan moeten samenwerken?

“Ik hoop op een uitwisseling van kennis. Een kenmerk van met name hightech starters is dat ze direct internationaal werken, en niet alleen binnen hun eigen regio zoals vroeger gebruikelijk was. Kijk maar naar de Ampelman, het stabilisatieplatform waarmee je heel gemakkelijk op een woelige zee kunt overstappen van een schip op een olieplatform of een windmolen. Daarmee zit je meteen in een wereldwijde markt. Als je een internationaal netwerk hebt met verschillende incubators, bijvoorbeeld bij MIT maar ook bij Cambridge in Engeland, dan kun je de starters beter ondersteunen tijdens hun internationale start.”

Heeft het bezoek van u en rector Fokkema al concrete plannen opgeleverd?

“Ja, Ken Morse komt in april naar Delft om een masterclass ondernemen te geven aan technostarters. En volgend jaar gaan twee medewerkers van YES!Delft voor een aantal weken naar MIT. Die kunnen dan leren hoe zij daar hun ondernemersclub hebben opgezet. Ja, en daarna moeten we kijken wat wij hun te bieden hebben.”

Wat heeft de TU Delft te bieden?

” Ik heb er vertrouwen in dat we genoeg te bieden hebben, alleen dat moeten we wel laten zien. Ken Morse heeft twee weken geleden in Londen een masterclass gegeven, waar twee van onze technostarters naartoe zijn geweest. Ik denk dat hij daar heeft gezien dat wij starters van een hoge kwaliteit hebben. Ik heb gemerkt dat hij in elk geval wel openstaat voor samenwerking. En aan MIT doen ze ook veel onderzoek op het gebied van ondernemerschap. Dus onze starters kunnen voor hen interessant studiemateriaal zijn.”

Marco Waas. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Een samenwerking tussen Delft en MIT, hoe ziet u dat voor zich?

Hoe zouden de ondernemersclubs dan moeten samenwerken?

Heeft het bezoek van u en rector Fokkema al concrete plannen opgeleverd?

Wat heeft de TU Delft te bieden?

Marco Waas. (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)