Wie wordt Docent van het Jaar 2018?

De Delftse docent van het jaar 2017, Giulia Calabretta, maakt kans op een beurs van 25 duizend euro en een trofee van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Dat organiseert dit jaar voor de vierde keer een landelijke Docent van het Jaar-verkiezing.

Giulia Calabretta werd eind december docent van het jaar 2017 aan de TU Delft.

Het ISO vroeg de colleges van bestuur en de medezeggenschapsraden hun allerbeste docent voor te dragen voor de verkiezing. Uit deze voordrachten selecteerde de studentenorganisatie drie universitaire en twee hbo-docenten.

Op de ISO-website zijn de profielen van de genomineerden te lezen. ISO-voorzitter en jurylid Rhea van der Dong geeft een extra toelichting per docent.

Giulia Calabretta – TU Delft

Calabretta is docent van het jaar 2017 van de TU Delft. “Zij brengt ‘flipping the classroom’  in de praktijk”, stelt Van der Dong. “Dat betekent dat haar colleges bedoeld zijn voor dialoog en discussie, en dat ze van haar studenten verwacht dat ze zich thuis goed voorbereiden om daaraan deel te kunnen nemen.”

Loes Keijsers – Tilburg University

Keijsers werkt als universitair hoofddocent bij de opleiding psychologie. “Ze is inhoudelijk erg sterk en probeert haar studenten daarnaast bij de les te houden door ‘gekkigheidjes’ in haar colleges op te nemen”, zegt Van der Dong. “Zo nam ze een keer haar eigen ouders mee die de studenten gingen vertellen hoe moeilijk opvoeden eigenlijk is.” In 2017 won ze de Beste Docentverkiezing van haar eigen universiteit.

Haza Rahim – Universiteit Utrecht

Wie in het hoger onderwijs studeert, zit volgens de ISO-voorzitter toch in een bepaalde bubbel. “Rahim probeert haar psychologiestudenten daar bewust van te laten zijn en hen te laten nadenken over culturele diversiteit. Straks als hulpverlener komen ze ook met allerlei verschillende mensen in aanraking.” In 2016 won ze de Docenttalentprijs van haar universiteit.

Monique Hamers – Fontys Hogescholen

Ze zet niet zichzelf, maar heel duidelijk haar studenten centraal, schrijft de jury. Hamers geeft les aan de opleiding Journalistiek. “Dat is bij uitstek een studie waar studenten niet alleen vaardigheden onder de knie moeten krijgen, maar ook moeten weten wat er in de samenleving speelt”, zegt Van der Dong.

Youssef El Bouhassani – Hogeschool van Amsterdam

El Bouhassani wordt volgens het ISO geroemd door zijn studenten en collega’s om zijn uitgebreide netwerk in het werkveld. En daar maakt hij graag gebruik van: regelmatig gaat hij bij bedrijven op bezoek en vraagt wat er bij hen gaande is en hoe zijn opleiding toegepaste wiskunde daarop kan inspelen. Afgelopen jaar werd hij door de HvA verkozen tot Docent van het Jaar.

Op zaterdag 21 april geven de finalisten een minicollege, waarna de jury de winnaar kiest. De winnaar mag 25 duizend euro besteden aan de vernieuwing van zijn of haar onderwijs.

HOP, Irene Schoenmacker

HOP Hoger Onderwijs Persbureau