Wie wordt de beste docent van 2019?

Wie wordt op 7 november gekozen tot beste docent van de TU Delft? Een korte introductie van de acht genomineerden met hun aanbevelingen.

Studieverenigingen van alle faculteiten konden ook dit jaar weer kandidaten nomineren. Tijdens de Education Day op 7 november bepaalt een jury wie Calvin Rans opvolgt. De jury bestaat uit Rob Mudde (vice president education), Annoesjka Cabo (wetenschappelijk directeur Teaching Academy), leden van de studentenraad en van de studieverenigingenraad.

Farbod Alijani
3mE

Voor veel studenten is het lastig zich een voorstelling te maken van mechanica op nanoschaal. Daarom beschrijft Farbod Alijani theorieën via een fiets of in tegenfase tikkende metronomen. Alijani probeert zich volgens Gezelschap Leeghwater continu in te leven in studenten om de stof zo goed mogelijk over te dragen en de aandacht en het enthousiasme van de zaal vast te houden. Hij stelt veel vragen in de hoop dat studenten dat ook gaan doen. Zo kunnen hij en de studenten van elkaar leren. ‘Door zijn heldere uitleg zijn de slagingspercentages relatief hoog.’

Eric van den Ham
Bouwkunde

Hoe geef je studenten bouwkunde en civiele techniek les in klimaatontwerp? Eric van den Ham laat ze spannende testjes doen. Neem die met de roeidoos: hij vraagt een vrijwilliger uit de zaal om te roeien op een ergometer in een doos met glazen paneel, hij zet een grote lamp aan om de zon na te bootsen, doet luikjes open voor ventilatie en meet vervolgens temperatuur, CO2-gehalte en luchtvochtigheid. Erg inzichtelijk en grappig, vindt hoogleraar klimaatontwerp en duurzaamheid Andy van den Dobbelsteen in zijn aanbeveling. Bovenal toont hij oprechte interesse, zegt een student.

Stefan Hugtenburg
Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica

Deze docent is een gepassioneerd spreker die enthousiast en helder aan studenten computer science and engineering uitlegt hoe het zit met algoritmes. Stefan Hugtenburg probeert met een gezond gevoel voor humor, maar kalm en duidelijk, zijn studenten zo veel mogelijk te betrekken bij zijn denkproces. Tijdens zijn eigen studie won hij de Young Talent Award Computer Science 2012. Hij ontwikkelde een workshop om scholieren enthousiast te krijgen voor informaticaopleidingen en hielp bij het maken van massive open online courses op zijn vakgebied. Soms is hij te vinden in de faculteitspub waar hij openstaat voor suggesties of feedback.

Timon Idema
Technische Natuurwetenschappen

Timon Idema probeert nanobiologie zodanig uit te leggen dat studenten het voor zich zien. Zo gebruikt hij een touw om draaiing uit te leggen en scheerschuim om te laten zien hoe elasticiteit na verloop van tijd afneemt. Tijdens elke les vertelt hij grappige anekdotes en zijn er enthousiaste discussies. Idema vraagt zijn studenten gewoon hoe hij ze beter bij de les kan houden. Quizzen? Antwoorden meegeven bij het huiswerk? Elk jaar probeert hij zijn lessen te verbeteren aan de hand van feedback. Hij wil geen drempels, antwoordt snel op mails en houdt tweejaarlijks een etentje bij hem thuis.

Joris Melkert
Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek

Vraag studenten naar hun mening over docent Joris Melkert en ze zeggen dat de faculteit niet zonder hem kan. Hoewel het lesmateriaal moeilijk is, krijgen ze het onder de knie door creatieve en interactieve lessen. Hij laat ze bijvoorbeeld stemmen op de lelijkste vliegtuigen of neemt vliegtuigonderdelen mee. Masterstudenten laat hij in groepjes een miniatuurvliegtuig bouwen dat volgend jaar moet vliegen, want je moet je kennis wel in praktijk kunnen brengen. Melkert geeft veel verschillende vakken, zit in diverse verenigingen en besturen, maar heeft altijd tijd voor een praatje met studenten.

Rebecca Price
Industrieel Ontwerpen

De Australische Rebecca Price kwam drie jaar geleden als postdoc naar Delft voor het ontwerpen van passagiersvriendelijke manieren om luchthavens efficiënter te maken. Haar onderzoek verlegde zich daarna naar andere mobiliteit, met oog voor duurzaamheid en gezondheid. Waar haar passie voor lesgeven vandaan komt? Ze wil het beste uit haar studenten naar boven halen omdat zij daarmee de uitdagingen van deze tijd te lijf kunnen gaan. Voor ontwerpen heb je volgens haar een ongewone mix van optimisme en realisme nodig, juist om het grotere geheel te zien.

Jan Rots
Civiele Techniek en Geowetenschappen

Retro-onderwijs. Zo noemt Jan Rots zijn manier van lesgeven volgens Het Gezelschap Practische Studie. Hij gebruikt het liefst een oude overheadprojector. Zijn studenten lachen er in het begin om maar als ze er aan gewend zijn, willen ze niet anders meer. Het dwingt ze goede aantekeningen te maken. Zijn onderzoek naar de aardbevingen in Groningen komt terug in zijn lessen mechanica. Hij heeft vierhonderd studenten maar is toch goed te benaderen, blijft kalm en duidelijk en scoort daarom regelmatig goed in deze verkiezing van docent van het jaar.

Tom Vroegrijk
Techniek, Bestuur en Management

Zelfs tentamens zijn leuk bij Tom Vroegrijk. Waarom? Omdat hij daarin een van zijn sterkste punten gebruikt: zijn gevoel voor humor. Wie aan de TU heeft het bijvoorbeeld over zijn cavia’s in zijn lessen, seminars en tentamens? Een ander sterk punt is dat hij voortdurend checkt of de lesstof aansluit bij de eerdere kennis van zijn studenten. Hij slaat pauzes over om vragen te beantwoorden, geeft veel opdrachten met snelle feedback en nam contact op met andere docenten om concrete voorbeelden te kunnen geven met wiskundige technieken.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl