Wie redt het open-source platform BBB?

Met het communicatie- en onderwijsplatform BBB zijn universiteiten niet langer aangewezen op techreuzen voor hun ICT. Maar nu de beheerder vertrekt stopt alles. Of toch niet?

Universiteiten moet zich niet uitleveren aan tech-reuzen, zeggen BBB-gebruikers. (Foto: Justyna Botor)

‘De afgelopen twee jaar is BigBlueButton (BBB) een veelgebruikt platform geworden bij TBM. Maar aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan BBB@TBM dat stopt op 31 januari 2022’. Dat mailde ‘BBB@TBM administrators’ eind december aan de meer dan 2800 gebruikers.

De man achter de mail is Tobias Fiebig, universitair docent ICT bij de faculteit Techniek, Bestuur & Management, en beheerder van het BBB platform. Hij begon daarmee aan het begin van de eerste lockdown in maart 2020 om een  open-source alternatief te bieden voor onderwijs en communicatieplatforms zoals Zoom, Discord, YouSeeU of Teams.

Hij vertelde in Delta over de voordelen van BBB: “Het heeft meer lesmogelijkheden in vergelijking met bijvoorbeeld Teams. Er is een geïntegreerd whiteboard, ingebouwde enquêtes, automatische uitbreidingsruimtes. En je kunt video’s afspelen in de browser van de deelnemer.”

“En wat belangrijker is, je maakt je als universiteit niet afhankelijk van een of andere techreus die van de ene op de andere dag de voorwaarden of de gebruiksmogelijkheden kan veranderen”, voegt dr. Seda Gürses eraan toe. Zij is universitair hoofddocent multi actor systemen bij dezelfde faculteit. Naar eigen zeggen was ze ‘vrij uitgesproken’ over technologiefirma’s die universiteiten plukten, en waar academici zich onder druk van corona vrij naïef en tam aan uitleverden.

Eenmansband
Ze is vol lof over Fiebig die praktisch in z’n eentje het BBB-platform op poten heeft gezet, op servers gehuurd door TBM. Niet alleen introduceerde Fiebig BBB in Delft, hij ontwikkelde ook mee aan het open-source platform. Zo ontwikkelde hij de streaming functionaliteit. Daarmee kun je een sessie naar een groter publiek verspreiden dan alleen degenen die ingelogd zijn.

De keerzijde van zijn inzet was volgens Gürses de overweldigende werkdruk die de functie als enige beheerder van het BBB-platform met zich meebracht.

Het risico van zo’n eenmansband is de kwetsbaarheid. Want wat gebeurt er als de administrator ermee stopt, zoals Tobias Fiebig heeft aangekondigd? Over de aanleiding wil hij niet meer kwijt dan ‘personal reasons due to the corona situation’. Gebruikers raadt hij aan om voor 1 februari back-ups te maken.

Het stopzetten van BigBlueButton is volgens Gürses geen optie. “We werken er dag en nacht aan om dat te voorkomen.” Er zijn gesprekken gaande met Onderwijs & Studentenzaken en met de faculteit om de continuïteit te waarborgen.

Bij ICT en computerscience (faculteit Elektrotechniek Wiskunde en Informatica) moet voldoende kennis aanwezig zijn om de dienst voort te zetten, veronderstelt Gürses. Er zouden gesprekken moeten komen met de ICT-provider Surfnet en universiteitenvereniging VNSU over een langere termijnontwikkeling van BBB. In plaats van stopzetten van het open-source platform is het nu juist tijd om het vanuit een experiment binnen TBM uit te breiden naar heel academisch Nederland, betoogt Gürses. Ook al is nog niet duidelijk hoe precies.

• Laatste nieuws: de BBB startpagina vermeldt: ‘Januari 12: Dear users, we found a way to continue BBB for TU Delft users – more information about this will follow soon via mail.’ Er is dus redding op komst.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl