Wie moet Bouwkunde nu gaan leiden?

Professor Peter Russell is per 1 juni afgetreden als decaan van Bouwkunde. Hoe gaat het nu verder met de faculteit?

Peter Russell heeft de voorkeur uitgesproken om zijn wetenschappelijke carrière weer meer aandacht te geven, zo laat de TU in een bericht aan alle medewerkers weten. “Hij gaat daarom graag de verkennende opdracht van het cvb (college van bestuur, red.) aan om het faculteitsoverstijgende onderzoeksgebied Computation in Architecture vorm te geven.”

Desgevraagd zegt Russell dat hij niet aftreedt, maar terugtreedt. Een extra toelichting wil hij niet geven, omdat er volgens hem verder niet veel te vertellen is. Russell was drie jaar lang decaan van Bouwkunde. Hij was voor vier jaar aangesteld.

‘Bouwkunde is een moeilijke faculteit om te besturen’

Voor de voorzitter van de onderdeelcommissie van Bouwkunde, Herman de Wolff, komt het vertrek van de decaan niet als een verrassing. De Wolff zag verschillende dossiers op de faculteit vastlopen. “De aankomende reorganisatie van OTB, daarvan zijn medewerkers in juli vorig jaar van op de hoogte gesteld. Daarna is het stil gebleven, terwijl we een reorganisatieplan verwachtten. Ook wachten we op een plan van aanpak om de werkdruk onder medewerkers te verlagen.”

Bouwkunde is volgens De Wolff ‘een moeilijke faculteit om te besturen’. “De faculteit is groot en er zijn veel hoogleraren met deeltijdaanstellingen. Die deeltijdhoogleraren zijn niet allemaal even betrokken bij het reilen en zeilen van de faculteit. De functie van decaan gaat gepaard met veel bestuurstaken en management. Daarom hoop ik dat de volgende decaan al bestuurlijke ervaring heeft aan de TU.”

Op korte termijn komt er een interim decaan. Tot die tijd neemt vice-decaan professor Andy van den Dobbelsteen de taken over. Desgevraagd meldt communicatiewoordvoerder Michel van Baal dat het cvb op dit moment in gesprek is met verschillende partijen over het profiel voor een nieuwe decaan. Verder wil hij geen commentaar geven. “Met informatie over personen zijn we terughoudend”, laat hij weten.

Het vertrek van Russell kwam donderdag 31 mei kort ter sprake in een overlegvergadering van de ondernemingsraad met het cvb. Daaruit viel op te maken dat het reorganisatieplan van OTB na de zomer verwacht wordt.

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl