Wetenschapsdag bij TU

Tussen de twee faculteiten pendelt de hele middag een gratis bus. Mensen die zich bij Geodesie driedimensionaal hebben laten fotograferen en kinderen die hebben bepaald hoe plat Nederland is, kunnen daarna de bus pakken om zich bij Mijnbouw te storten op het slaan van eigen kopermunten, op het meten van de golven in het hoofd en het bekijken van een film over de vuurbestrijding op de olievelden in Koeweit.

Daarnaast presenteert de TU deze dag samen met het Techniek Museum en Studium Generale een ijssculptuur, gemaakt door ijskunstenaar Aris. Zijn kunstwerk, een twee meter hoge schoorsteen van ijs, staat de hele dag voor het Techniek Museum. In de pijp zal elk half uur een grote gele vlam branden. Het smeltwater wordt opgevangen op een hete plaat waar het verdampt. Zo zijn tegelijkertijd de drie stadia van water en vuur te zien, het thema van de Studium Generale lezingencyclus. (J.O.)

Joyce Ouwerkerk

De TU houdt komende zondag open dag bij de faculteiten Geodesie, en Mijnbouwkunde en Petroleumwinning. Dat gebeurt in het kader van de landelijke Wetenschapsdag. De hele middag kunnen bezoekers deelnemen aan workshops, rondleidingen en experimenten.

Joyce Ouwerkerk