Westerpop bidt om zonneschijn

Zeventig procent kans op neerslag, dertig procent kans op zon. En een maximumtemperatuur van een krappe twintig graden. De organisatoren van het Delftse gratis festival Westerpop houden de weersvoorspelling nauwlettend in de gaten en hopen op een wonder.

Officieel staat de maand augustus te boek echte zomermaand. Het zou warm moeten zijn, de zon zou moeten schijnen. Een betere maand voor een muziekfestival is niet denkbaar. Zou je denken. Maar de afgelopen vier jaar zit het het Delftse gratis muziekfestival Westerpop niet mee. En dit jaar lijkt het niet veel beter te worden.

“Het weer ziet er niet rooskleurig uit”, zegt organisator René Steijger, gevraagd naar het komende festival. “Heel vervelend is dat. Het zit ons niet mee. Maar misschien worden de voorspellingen beter.”

Regenachtig weer is voor geen enkel openluchtfestival goed nieuws, maar voor een gratis festival is het wel erg vervelend. Steijger vindt het dan ook moeilijk een prognose te geven van het aantal verwachte bezoekers. “Als het meezit moeten we 12 tot 13 duizend bezoekers kunnen trekken.” Als de weergoden het willen.

Maar Steijger laat zijn voorpret niet drukken door het Knmi. Dit jaar viert Westerpop zijn derde lustrum en dat heuglijke feit moet gevierd worden. “We hebben dit jaar een hoog gehalte amusement en uitstraling. En natuurlijk kwaliteit. We hebben een paar echte feestbands.”

Zoals de rock-‘n-roll-feestband Jovink and the Voederbietels met zanger en bassist (én ‘zoon van’) Gijs Jolink. Je moet ervan houden, maar blijkbaar doen veel mensen dat, want hun single ‘Luie Flikker’ kwam deze zomer uit het niets binnen op nummer twee in de hitlijsten.

Verder heeft Westerpop, een beetje tegen de eigen traditie in, dit jaar maar liefst vier buitenlandse bands op het programma staan. Het festival is van oudsher een plek voor bands uit de regio. Maar Westerpop is erg trots op afsluiter Roy Paci en Aretuska uit Italië. Deze achtkoppige band stond ook al op Pinkpop, Werchter en Parkpop, dus trots is inderdaad wel gepast.

De muziek van Roy Paci en Aretuska is niet onder één noemer te vangen. Westerpop zelf noemt het ‘een mix van rochsteady, ska, soul, jazz, funk en mediterrané en dat in het Italiaans gezongen’. Dat frontman Paci ook deel uitmaakte van Manu Chao geeft wel ongeveer aan wat voor hoge kwaliteit bezoekers mogen verwachten.

Verder mag volgens Steijger niemand de Zuid-Afrikaanse band Boo missen, die pop, (glam)rock, funk, punk en ska met af en toe een vleugje Afrika door elkaar gooit. “Boo is een erg leuke band om te boeken. Op de één of andere manier laten de grote festivals ze links liggen. Maar ze hebben in Nederland een gigantische schare fans. Ze staan in Het Paard, Tivoli en 013 voor uitverkochte zalen.”

Zoals de laatste jaren gebruikelijk is, is ook dit jaar weer de zaterdag ingeruimd voor de strijd om de Peter Tetteroo Bokaal voor de beste band uit de regio. Zes heel verschillende bands laten vanaf zeven uur ’s avonds drie kwartier achter elkaar zien en horen wat ze in huis hebben. Er staan onder meer een hiphopband tussen, een ’theatrale rockformatie’ en een dj.

Al met al ziet de programmering er heel wat gevarieerder uit dan in 1989, toen het voor de eerste keer gehouden werd. Dat was ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Delftse wijk het Westerkwartier, zo staat op de website. Met een budget van 5500 gulden wisten de vrijwilligers die het organiseerden negen bands op te trommelen. Er kwamen negenhonderd bezoekers.

Door de jaren heen is dat bezoekersaantal flink gestegen. 1999 was een topjaar (met door het mooie weer) met 15 duizend bezoekers. Vorig jaar waren er negenduizend mensen. Veertig procent van de bezoekers is tegenwoordig student.

www.westerpop.nl

De Zuid-Afrikaanse band Boo speelt aanstaande zondag om 16.10 uur op Westerpop. (Foto: Westerpop)

www.westerpop.nl