Werktuigbouwkunde weer in de lift

Het lijkt er op dat de grafiek van het aantal eerstejaars aan de TU dit jaar weer een opwaartse knik te zien zal geven. Vorig jaar vertoonde het aantal eerstejaars (2469) voor het eerst in vier jaar een lichte daling.

Opvallend is de comeback van werktuigbouwkunde, dat na een relatief slappe periode het aantal vooraanmeldingen opeens met 21 procent ziet stijgen. Ook technische aardwetenschappen (22 procent), technische informatica (10 procent) en maritieme techniek (13 procent) kunnen meer eerstejaars begroeten.

Dan de keerzijde. Uitgedrukt in percentages valt de hardste klap bij twee kleine opleidingen, geodesie (min 36) en technische materiaalwetenschappen (min 60).De cijfers zien er ook slecht uit voor civiele techniek (min 8), technische aardwetenschappen (min 11), technische natuurkunde (min 15) en technische wiskunde (min 18). De terugval van eerstejaars aanmeldingen bij scheikundige technologie (min 28) is deels te verklaren uit het feit dat het inschrijven voor life science and technology (nog steeds een stijger) niet langer via dit vak loopt.

Opvallend is dat Twente en Eindhoven vrijwel nergens profiteren van het teruglopend aantal aanmeldingen bij sommige Delftse opleidingen; ze delen eerder in de malaise. De toegenomen belangstelling voor werktuigbouwkunde is in sterkere mate ook bij deze universiteiten te zien.

Vorig jaar vertoonde het aantal eerstejaars (2469) voor het eerst in vier jaar een lichte daling. Wie de vooraanmeldingen van 31 augustus dit jaar (1960) vergelijkt met die van precies een jaar daarvoor, ziet een stijging van drie procent. De ervaring leert dat de komende week het aantal eerstejaars nog met een paar honderd man zal stijgen, dus de kans is groot dat deze trend stand houdt en het oude getal van 2469 wordt overtroffen.